Pro forma 3 månader, januari - mars 2000

Report this content

Pro forma 3 månader, januari - mars 2000 Connecta AB (publ) Med anledning av det planerade samgåendet mellan Connecta och Information Highway samt den pågående anmälningsperioden för aktiebyte, väljer Connecta att offentliggöra följande proformainformation avseende perioden januari - mars 2000. Connectas omsättning uppgick under perioden januari - mars 2000 till 132,5 mkr (74,5) vilket motsvarar en ökning med 78% jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet, före goodwillavskrivningar, ökade med 66% till 23,3 mkr (14,0), vilket motsvarar en resultatmarginal (EBITA) på 17,6% under perioden. För perioden maj 1999 - mars 2000 uppgår Connectas omsättning till 369,5 mkr (207,1) vilket motsvarar en ökning med 78%. Rörelseresultatet, före goodwillavskrivningar, ökade under samma period med 80% till 50,9 mkr (28,2). Antalet medarbetare per den31 mars, exklusive förvärvet av Albatros Network A/S i Danmark, var 536 (319) vilket motsvarar en ökning med 68% jämfört med motsvarande tidpunkt förra året. Inklusive förvärvet av Albatros Network A/S uppgår antalet medarbetare till 592 personer. (Albatros Network A/S verksamhet har inte konsoliderats i Connecta under perioden). Marknadssituationen under perioden januari - mars 2000 har varit positiv med en tydlig förstärkning under februari - mars. Connecta står fast vid den tidigare prognosen vilket innebär en fortsatt stark tillväxt. Omsättningen för verksamhetsåret maj 1999 till april 2000 beräknas uppgå till minst 400 mkr vilket bedöms ge ett rörelseresultat före goodwillavskrivningar överstigande 55 mkr. Stockholm den 26 april 2000 Connecta AB (publ) Christer Jacobsson, VD och koncernchef För ytterligare information, kontakta gärna Anders Swensson, ekonomidirektör Telefon: 08 - 412 30 00 e-post: anders.swensson@connecta.se eller Christer Jacobsson, VD och koncernchef Telefon: 08 - 412 30 00 e-post: christer.jacobsson@connecta.se Samgående Connecta och Information Highway Connecta planerar ett samgående med Information Highway. Därmed skapas ett av de ledande Internetkonsultbolagen i Europa med inriktning på strategiska Internetlösningar. Den nya koncernen kommer att ha en mycket god plattform för fortsatt snabb internationell expansion. Tillsammans har de två företagen i dag cirka 1 220 anställda (1350 inklusive förvärvet i Tyskland) och målet är att vara minst 2 000 personer vid årets slut. Fakta Connecta [www.connecta.se] Connecta är ett Internetkonsultföretag som arbetar med affärsutveckling med Internet. Bolaget erbjuder tjänster inom områdena Strategi, Internet och Human Resource Management. Connecta kan med sitt totalkoncept vara helhetsleverantör till stora företag och organisationer och erbjuda konsulttjänster som stärker kundernas affärsförmåga i den nya digitala ekonomin. Connecta grundades 1993 och har idag närmare 600 medarbetare. Aktien är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Ticker CNTA). Koncernchef är Christer Jacobsson. Connecta levererar lösningar åt bland annat SEB, Skandia, Ericsson, Folksam, Scania, Statoil, SAF, Volkswagen och Thomson Travel Group (Fritidsresor). Fakta Information Highway [www.ih.com] Information Highway hjälper företag att ta till vara affärsmöjligheterna i den nya nätverksekonomin. Vi stärker våra kunders konkurrenskraft och gör dem framgångsrika på den digitala arenan genom att leverera Internetbaserade lösningar präglade av affärskunskap, kreativitet och teknisk spjutspetskompetens. "A safe ride to the new economy." Information Highway grundades 1994, och idag arbetar över 600 personer inom affärsområdena Business, Interactive- och Technology Consulting på tio orter i Sverige samt i Norge, Danmark, Finland och England. Aktien är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Ticker IHWY). Koncernchef är Göran Wågström. Information Highway levererar lösningar åt ABB, Ericsson, Telia, SAS, Vattenfall, Lufthansa, Codan, Telenor och Swiss Valore. 2 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/26/20000426BIT01290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/26/20000426BIT01290/bit0002.pdf