• Connode/

Smart Grid center i Norge först ut i Europa med att testa trådlös IPv6-baserad kommunikation till smarta elmätare ute i fält

Report this content

Connode AB testar den nya generationens kommunikationslösning för energimarknaden tillsammans med NTE i Demo Steinkjer i Norge. Det nya Connode 4 radiosystemet erbjuder helt sömlös, IP-baserad interoperabilitet och globala standarder till energisektorn, som tidigare präglats av operatörsbundna lösningar och bristande kompatibilitet. Demo Steinkjer erbjuder att i fält kunna testa Connode 4 radiomesh-kommunikation i vanliga, modulära elmätare.

NTE är en av flera kunder bland Europas energibolag och telekomoperatörer som just nu testar Connode 4, som beräknas vara fullt tillgängligt på marknaden mot slutet av 2013.

Connode 4 är en banbrytande och branschledande mjukvaruplattform som bygger fullt ut på IPv6-baserad mjukvaruarkitektur. Den är baserad på öppna standarder för M2M applikationer i allmänhet och smarta energimätare i synnerhet. Connode 4 kan användas över flera kommunikationsbärare, som 802.15.4g likväl som andra media i IEEE 802-familjen, vilket ger användaren flexibilitet allteftersom marknadskraven utökas.

”NTE siktar på en AMI infrastruktur med öppna standarder och beprövad teknologi. Tillsammans med Demo Steinkjer får vi en möjlighet att testa Connode 4, som möter våra krav på en modern och säker AMI kommunikationsplattform”, säger Håvard Valøen på NTE.

”Verklighetsbaserade tester visar att både räckvidd och prestanda överstiger tidigare versioner av Connode radiomesh. Alla tester har genomförts med aktiverad säkerhet hela vägen. Våra analyser visar att säkerhetsmodellen som Connode erbjuder är framtidssäkrad och väl förankrad i och med standarderna IEEE och IETF”, säger Valøen.

Valøen påpekar också att användande av IPv6/6LowPAN ger möjlighet att integrera tredjepartverktyg för enklare övervakning och felsökning. ”Under våra tester och analyser har det tydligt framkommit vilka fördelarna är att använda standardiserad IPv6 och DTLS. Vi kan enkelt köra en dump för att verifiera hur kommunikationen och säkerhetsprotokollen fungerar utan att behöva använda leverantörsbundna verktyg”, säger han.

”Allt som allt är både NTE och Connode nöjda med testmöjligheterna av den nya tekniken i vår demo. Vi ser fram emot fortsatta tester av den här lösningen i vårt ”levande labb” i Demo Steinkjer. Resultaten av dessa tester kommer att vara av stort intresse för andra energibolag som också står inför att förbereda AMS utrullning”, säger Erik Hatling, Projektledare för Demo Steinkjer.

Om Demo Steinkjer

Demo Steinkjer är ett nationellt demoprojekt som etablerats för att samla erfarenhet runt uppbyggnad och drift av Smart Grid. Avsikten är att köra fullskaliga tester av ny teknik och nya lösningar. Demo Steinkjer är ett ”levande laboratorium” med infrastruktur och service för att bidra till utvecklingen av innovativa produkter och service för företag inom energisektorn i Norge. Laboratoriet ligger i Steinkjer, ca 120 km norr om Trondheim, där ”smarta mätare” har installerats i ca 1000 hushåll.

För mer information, vänligen besök www.demosteinkjer.no

Om Connode

Connode AB är Europas ledande leverantör av trådlösa kommunikationsprodukter för Smart Metering, och agerar som OEM och teknikleverantör till stora systemleverantörer på den snabbväxande Smart Grid-marknaden.

Connode är resultatet av 10 års utveckling och leverans av storskaliga trådlösa mesh-nätverk. Det finns idag över 650 000 smarta mätare med Connode-teknologi i drift hos elbolag i Sverige, Finland, Norge, Storbritannien och Nederländerna. Connode AB är baserat i Stockholm och huvudägare är CapMan, ett av nordens ledande investmentbolag med ca 3,5 miljoner Euro i förvaltat kapital.

För mer information, vänligen besök www.connode.com

Taggar:

Snabbfakta

Connode 4 är en mjukvaruplattform för smarta elmätare som bygger fullt ut på IPv6-baserad mjukvaruarkitektur.

Citat

Håvard Valøen - NTE