• Consafe Infotech/

Consafe Infotech går samman med QiTEL - bildar ny ledande telekomaktörConsafe Infotech går samman med QiTEL - bildar ny

Consafe Infotech går samman med QiTEL - bildar ny ledande telekomaktör Consafe Infotech och QiTEL går samman. Därmed bildas ett av Skandinaviens ledande företag med fokus på utveckling av avancerade lösningar inom telekom och mobilkommunikation. Consafe Infotech får efter sammanslagningen 220 anställda och kontor på tio platser i tre länder - Sverige, Norge och Italien. Huvudkontoret kommer som tidigare att ligga i Malmö, med ett 60-tal medarbetare. - Nu blir vi en av de största aktörerna i Skandinavien på denna snabbväxande marknad. Genom affären får vi en stark plattform för fortsatt expansion internationellt, säger Stefan Nilsson, VD för Consafe Infotech. Genom samgåendet förstärker Consafe Infotech sin ledande ställning inom snabbväxande spjutspetsområden som utveckling av nästa generations mobiltelefonisystem (GPRS och UMTS), produkter och tjänster för mobilteleoperatörernas nät samt framtidens telekomstyrda elektronik i hemmen. Consafe Infotech har sedan starten 1996 vuxit med drygt 100 procent per år i genomsnitt. Den snabba expansionen kommer att fortsätta, både genom stark organisk tillväxt och genom fler förvärv. - Det finns en mycket stark efterfrågan på avancerade tjänster inom de områden där vi verkar. Genom affären med QiTEL får vi nu en ännu starkare bas för att serva de största och mest krävande kunderna på telekomområdet, säger Stefan Nilsson. Consafe Infotech arbetar inom liknande områden som de börsnoterade kollegerna HiQ och AU-System och hamnar efter samgåendet med QiTEL i ungefär samma division storleks- och kompetensmässigt. En viktig skillnad jämfört med många konkurrenter är dock att Consafe Infotech är helt fokuserat på den snabbväxande telekomsektorn. - Vi är också ett av få bolag som både har kompetens att ta fram mobila lösningar för tekniskt avancerade kunder som Ericsson och Telia och att utveckla egna produkter för företagskunder, säger Stefan Nilsson. Consafe Infotech är idag ledande på utveckling av mobila kommunikationsprodukter såsom det mobila transportsystemet MILES Fleet Manager och MILES Personlarm. Det mobila överfallslarmet utvecklas och marknadsförs tillsammans med SOS Alarm och har redan efter kort tid blivit en försäljningssuccé. Förutom utveckling och försäljning av mobila kommunikationsprodukter arbetar Consafe Infotech med avancerad konsultverksamhet riktad mot systemleverantörer inom telekom och mobilkommunikation och mot operatörer inom fast och mobil telefoni. Bland kunderna kan nämnas Ericsson, Telia, norska Nera samt den internationella fordonskoncernen Mecel. - Genom samgåendet skapar vi också en stark managementkonsultdel med inriktning på operatörer och tjänsteleverantörer. Sammantaget ger det oss en unik kompetensbredd som våra kunder får nytta av, säger Malik Wafin, VD för QiTEL och ansvarig för konsultverksamheten i Consafe Infotech efter samgåendet. De tre delägarna i QiTEL får tillsammans 23,4 procent av bolaget efter sammanslagningen. Huvudägare blir även i fortsättningen JCE-Gruppen, som kontrolleras av Christer Ericsson med familj, med 48,6 procent av aktierna efter full utspädning. Christer Ericsson är även ordförande i Consafe Infotech. Resterande aktier ägs av ledningen och personalen i bolaget. För ytterligare information, var god kontakta: Stefan Nilsson, VD Consafe Infotech AB, tel: 040-691 96 00, 0708-25 96 01 Peter Gimbe, informationschef och IR-ansvarig, tel: 0708-25 96 67 Consafe Infotech är en ledande aktör inom mobila helhetslösningar för tele- och datakommunikation. Bland kunderna finns Alcatel, Ericsson och Telia. Consafe Infotech har efter samgåendet med Qitel drygt 220 anställda på tio platser i tre länder. Huvudkontoret ligger i Malmö och övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Västerås, Linköping, Karlskrona, Oslo, Grimstad och Milano. Consafe Infotech är ett dotterbolag inom JCE-gruppen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/11/20000911BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/11/20000911BIT00070/bit0002.pdf