Consafe Infotech i telematik-samarbete med Smarteq

Report this content

Consafe Infotech i telematik-samarbete med Smarteq Consafe Infotech och Smarteq inleder ett strategiskt samarbete. Tillsammans skall de båda bolagen utveckla och erbjuda kompletta och högkvalitativa lösningar inom Fleet-Management- en intressant tillämpning av telematik i fordon. Consafe Infotech står för programutveckling, systemintegration, utbildning och kundsupport medan Smarteq står för utveckling och försäljning av hårdvara, grundsystem och fysisk installation. Grunden till samarbetet mellan Consafe Infotech och Smarteq är att Smarteq förvärvade Malmöbaserade Trans-IT hösten 2000. Trans-IT har tillsammans med bland annat Consafe Infotech utvecklat ett avancerad system för styrning av fordonsflottor (Fleet-Management) samt mobilt larm och positionering. Systemet möjliggör positionering av fordon och gods via internet och tillsammans med administrationsmoduler erbjuds kostnadseffektiv administration och logistikhantering baserad på mobil datakommunikation. Smarteq har sedan vidarutvecklat Trans-It's system och påbörjat försäljning och marknadsföring. -För Smarteq är telematik ett mycket viktigt område som har framtiden för sig. Med det egna positioneringssystemet Smartraq och Trans-It's system har Smarteq redan en stark position inom området. Genom samarbetet med en så kompetent aktör som Consafe Infotech ökar våra möjligheter att bli ledande på området ytterligare, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. Samarbetet mellan Consafe Infotech och Smarteq är långsiktigt och avsikten är att Fleet-Managementlösningen ska vidarutvecklas i samband med faktiska kunduppdrag. Consafe Infotech utvecklar sedan tidigare flera olika system för mobil kommunikation med olika enheter. -Det som skiljer detta system från de andra Fleet-Management systemen är förutom den unika hårdvaran, framför allt att systemet är extremt enkelt och smidigt att konfigurera för att passa alla typer av kunder. Kunden kan själv, utan programmeringskunskaper, definiera all kommunikation via enkla setupfunktioner, och får då en frihet som inget annat system erbjuder. Vi ser också att den andra effekten av detta är att underhåll och drift av system kostar mycket mindre än tidigare vilket gör att även mindre aktörer kan räkna hem investeringen mycket snabbt. Kombinerat med Smarteq's utbyggda marknadskanaler och stora kunnande inom telematik, blir vi nu en mycket stark och komplett partner för våra kunder, säger Consafe Infotech's försäljningschef Anders Dackehed. För ytterligare information, var god kontakta: Anders Dackehed, försäljningschef Consafe Infotech AB, tel: 040- 691 96 00 Jonas Svensson, VD Smarteq, tel: 08-792 92 00 Om Consafe Infotech Consafe Infotech är ett högteknoligiskt telekomföretag som utvecklar mobila informationslösningar och kommunikationsprodukter som ökar människors rörlighet. Kunderna är systemleverantörer, operatörer och service providers samt större företag med behov av skräddarsydda lösningar. Under de senaste åren har omsättningen vuxit med i genomsnitt 58 procent per år. Företaget har idag 220 medarbetare på tio platser i fyra länder - Sverige, Norge, Danmark och Italien. www.consafeinfotech.com Om Smarteq Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har ca 60 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på NGM-listan. www.smarteq.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010907BIT00420/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010907BIT00420/bit0001.pdf