Mobila personlarm säkrar Postens transporter

Mobila personlarm säkrar Postens transporter Consafe Infotech har tecknat ett avtal med Posten Sverige om leverans av det mobila personlarmet MILESTM - SOS Personlarm. Med de nya larmen kommer Posten att kunna öka säkerheten ytterligare för sina lantbrevbärare och för chaufförer som levererar försändelser till Postens kunder. Avtalet med Posten Sverige innebär att Consafe Infotech i en första etapp ska leverera 200 larmenheter. Men i förlängningen kan det bli fler beställningar eftersom Posten har en stort antal lantbrevbärare och chaufförer över hela landet som levererar värdefulla försändelser. Med MILESTM - SOS Personlarm får dessa och andra yrkesgrupper som verkar i en riskfylld miljö möjlighet att snabbt larma polis och räddningstjänst. - Avgörande för oss har varit att vi får ett larm som både är tillförlitligt och mycket smidigt att hantera för vår personal, säger Lennart Eriksson som är inköpsansvarig för personlarmen på Posten Sverige. Ordern från Posten är den andra stora beställningen på MILESTM - SOS Personlarm på kort tid. Nyligen valde Riksskatteverket, RSV, att beställa ett stort antal larm för att öka säkerheten för sina anställda inom Skattemyndigheten och Kronofogdemyndigheten. - Avtalen innebär ett genombrott för vår satsning på mobila kommunikationsprodukter. Vi har märkt ett stort intresse för MILESTM - SOS Personlarm på marknaden och det här bekräftar att produkten möter högt ställda krav, säger Björn Ljungberg, försäljningsansvarig för MILESTM - SOS Personlarm på Consafe Infotech. MILESTM - SOS Personlarm är utvecklat av Consafe Infotech i samarbete med larmoperatörer och är en tjänst som erbjuder säkerhet, trygghet och snabb hjälp. Tjänsten är baserad på GSM, SMS och GPS vilket gör det möjligt för en utsatt person att, via sin mobiltelefon, larma en larmcentral genom en enkel knapptryckning. Larmoperatören får automatiskt tillgång till den nödställdes identitet och position och kan också prata med denne och därefter vidta nödvändiga åtgärder, såsom att kalla på polis eller ambulans. Flera undersökningar visar på ett stort intresse för olika typer av mobila larmtjänster. En undersökning som Ericsson Consumer Lab gjort bland 2 000 svenskar i åldern 15-74 år visar exempelvis att nödanropstjänster med automatisk positionsangivelse är den mest efterfrågade tjänsten till mobiltelefoner. - Vi tror på en mycket stark utveckling för den här typen av larmprodukter och räknar med att öka vår försäljning kraftigt det närmaste året, säger Björn Ljungberg. För ytterligare information, var god kontakta: Björn Ljungberg, försäljningsansvarig MILESTM - SOS Personlarm, tel: 021-35 44 66 Per-Anders Nilsson, produktchef Consafe Infotech, tel: 040-690 93 00 Consafe Infotech är ett högteknoligiskt telekomföretag som utvecklar mobila informationslösningar och kommunikationsprodukter som ökar människors rörlighet. Kunderna är systemleverantörer, operatörer och service providers samt större företag med behov av skräddarsydda lösningar. Under de senaste åren har omsättningen vuxit med i genomsnitt 58 procent per år. Företaget har idag 220 medarbetare på tio platser i tre länder - Sverige, Norge och Italien. Consafe Infotech är ett dotterbolag inom JCE-Gruppen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/08/20010308BIT00140/bit0001.pdf