Nytt avtal genombrott för mobilt personlarm

Nytt avtal genombrott för mobilt personlarm Consafe Infotech har tecknat ett avtal med Riksskatteverket, RSV, om TM leverans av det mobila personlarmet MILES - SOS Personlarm. Avtalet innebär att RSV kommer att köpa ett stort antal larm för att ge sina medarbetare en tryggare arbetsmiljö. Avtalet löper under två år med ett års automatisk förlängning och innebär att RSV kommer att använda Consafe Infotech som utvald leverantör av mobila personlarm. Upphandlingen omfattar Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten och Lantmäteriverket och innebär att medarbetare som utsätts för särskilda risker eller hot i sina arbeten kan utrustas med ett larm som ökar tryggheten. Hittills har RSV beställt ungefär 200 larm inom ramen för avtalet. - Det här är ett viktigt avtal för oss och ett genombrott för vår satsning på mobila kommunikationsprodukter. Vi har märkt ett stort intresse för TM MILES - SOS Personlarm på marknaden och det här avtalet bekräftar att produkten möter högt ställda krav, säger Björn Ljungberg, TM försäljningsansvarig för MILES - SOS Personlarm på Consafe Infotech. TM MILES - SOS Personlarm är utvecklat av Consafe Infotech i samarbete med larmoperatörer och är en tjänst som erbjuder säkerhet, trygghet och snabb hjälp. Tjänsten är baserad på GSM, SMS och GPS vilket gör det möjligt för en utsatt person att, via sin mobiltelefon, larma en larmcentral genom en enkel knapptryckning. Larmoperatören får automatiskt tillgång till den nödställdes identitet och position och kan också prata med denne och därefter vidta nödvändiga åtgärder, såsom att kalla på polis eller ambulans. Flera undersökningar visar på ett stort intresse för olika typer av mobila larmtjänster. En undersökning som Ericsson Consumer Lab gjort bland 2 000 svenskar i åldern 15-74 år visar exempelvis att nödanropstjänster med automatisk positionsangivelse är den mest efterfrågade tjänsten till mobiltelefoner. - Vi tror på en mycket stark utveckling för den här typen av larmprodukter och räknar med att öka vår försäljning kraftigt det närmaste året. Genom avtalet med Riksskatteverket etablerar vi oss nu definitivt som den ledande leverantören av mobila personlarm, säger Björn Ljungberg. För ytterligare information, var god kontakta: TM Björn Ljungberg, försäljningsansvarig MILES - SOS Personlarm, tel: 021- 35 44 66 Peter Gimbe, informationschef, tel: 0708-25 96 67 Consafe Infotech utvecklar mobila informationslösningar och kommunikationsprodukter som ökar människors rörlighet. Kunderna är systemleverantörer, operatörer och service providers samt större företag med behov av skräddarsydda lösningar. Under de senaste åren har omsättningen vuxit med i genomsnitt 58 procent per år. Företaget har idag 220 medarbetare på tio platser i tre länder - Sverige, Norge och Italien. Siktet är inställt på en börsnotering under 2001 om marknadsläget tillåter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00620/bit0002.pdf