• Consellor AB/

Consellor AB i Kungsbacka har den 10 maj 2011 polisanmält Martin Olsson HAB gällande upphovsrättsbrott.

Report this content

Sedan några år pågår det en olöst tvist mellan ovan nämnda bolag. Tvisten handlar i huvudsak om intrång på Consellors upphovsrätt avseende källkoden i utvecklingsdelen i MOR online samt utnyttjande av Consellors företagshemligheter.

MOR online är ett system som restauranger och kök använder för att göra beställningar från Martin Olsson. Man får då mängdinformation om olika recept och maträtter. Programmet går alltså ut till tredje man och generar intäkter. De rättsliga konsekvenserna för de kunder som idag använder systemet är oklara.

Consellor AB hävdar att IT ansvariga hos Martin Olsson HAB, i utvecklingen av MOR online, har använt den delen av källkoden i utvecklingsmiljön som är upphovsrättskyddad. I samband härmed har man tillskansat sig och röjt företagshemligheter som är Consellors egendom.

Den 30 september 2009 sades avtalet mellan Martin Olsson HAB och Consellor AB upp av Martin Olsson efter ett långt IT samarbete. Parterna var överens om vilka applikationer som tillhörde Consellor AB och vilka som tillhörde Martin Olsson HAB. Under den tid som följde fram tills idag har MOR online fortsatt att utvecklats på ett sätt som visar att utvecklingen inte hade kunnat ske på annat sätt än att Consellors programvara otillbörligen har utnyttjats. Skadan har varit stor för Consellor AB som först idag har repat sig ekonomiskt.

Försök har gjorts att komma fram till en förlikning men Martin Olsson HAB har ställt sig kallsinniga. Nu väntar ärendet på att åklagaren gör en bedömning om förundersökningen skall inledas.

Jonny Nordqvist styrelseordförande

Mob +  46705553729

www.consellor.se

Consellor utvecklar verksamhetsanpassade IT-lösningar för handels-, tjänste- och industrisektorn.
Vi har under fem decennier stöttat våra kunder med kvalificerade verktyg för ökad konkurrenskraft, lönsam tillväxt och effektiviseringar. Våra färdiga grundsystem för analys, planering och automatisering, kortar ned ledtiderna för utveckling och implementering av tillämpningar anpassade för verksamheten. Våra kunder finns i hela Norden inom både offentlig och privat verksamhet.

Taggar: