Delårsrapport, Q 3 2015

Finansiell information

Juli - september, koncernen

-    Rörelsens bruttointäkter för perioden uppgick till 3,4 mkr.

-    Resultat efter skatt uppgick till -2,1 mkr,

-    Resultat per aktie 0,00 kr.

Januari - september, koncernen

-    Rörelsens bruttointäkter för perioden uppgick till 27,0 mkr.

-    Resultat efter skatt uppgick till 3,4 mkr.

-    Resultat per aktie 0,01 kr.

Juli - september, moderbolaget

-    Rörelsens bruttointäkter för perioden uppgick till 3,2 mkr (2,1)

-    Resultat efter skatt uppgick till -2,0 mkr (-1,6)

-    Resultat per aktie 0,00 kr (-0,01)

Januari - september, moderbolaget

-    Rörelsens bruttointäkter för perioden uppgick till 25,8 mkr (8,5)

-    Resultat efter skatt uppgick till 3,0 mkr (-3,2)

-    Resultat per aktie 0,01 (-0,02)

Verksamhet
Consensus Asset Management AB är en fondkommissionär med huvudkontor i Göteborg samt filial i Stockholm.
Bolaget är verksamt inom kapitalförvaltning, Corporate Finance och tjänstepensionsområdet. Bolaget har lång historik som går ända tillbaka till 1913.

Consensus vänder sig till företag, institutioner och förmögna privatkunder.
Consensus aktie är listad på AktieTorget under ticker CAM B.
Medarbetarna hos Consensus har unik, mångårig erfarenhet och kompetens inom de områden bolaget verkar.
Bolaget innehar samtliga för verksamheten erforderliga finansiella tillstånd och står under Finansinspektionens tillsyn.
Med ett väl utbrett kontaktnät och flexibel struktur tillhandahålles högkvalitativa tjänster till bolagets kunder.
Consensus institutionella kunder i Sverige utgörs av försäkringsbolag, banker, landsting, kommuner, trossamfund och stiftelser. Bolaget erbjuder företag och förmögna privatpersoner individuella lösningar. Consensus specialitet är strukturerade produkter, förvaltning av aktier samt traditionell diskretionär portföljförvaltning.

Kapitalförvaltning
Målet är att genom hög kunskap och ett starkt personligt engagemang erbjuda differentierade och framgångsrika placeringsalternativ. Genom  kvantitativ och kvalitativ analys styrs val av placering med hänsyn till investerarens riskpreferens och avkastningsmål. Consensus ger heltäckande, personlig och exklusiv service. Rådgivningen inkluderar förmögenhetsförvaltning, skatter, juridik, pension och försäkringar.

Corporate Finance
Merparten av kunderna är entreprenörsledda företag som har stort fokus på att utveckla sin affär. På Consensus har vi gedigen erfarenhet av börsnoteringar, nyemissioner, förvärv och avyttringar av olika typer av bolag.
Grunden i vår verksamhet är att identifiera och tydliggöra bolagsvärden och framgångsfaktorer. Detta gäller särskilt de företag som ägarna vill omstrukturera, avyttra eller på annat sätt förändra ägarbilden i genom exempelvis en börslistning. Detta förutsätter en väl fungerande process med tillgång till ett aktivt investerarnätverk.

Insurance
Consensus distribuerar och analyserar olika tjänstepensionslösningar.
Consensus målgrupp är privata företag, dess medarbetare och ägare. Bästa lösningen med tjänstepensionen avgörs av en mängd faktorer och det är här vår kunskap hjälper kunden att hitta rätt individuell lösning.
Censensus har samarbetsavtal med merparten av de svenska livförsäkringsbolagen. Cinsensus kan dessutom erbjuda diskretionär förvaltning av tjänstepensioner via kapitalförvaltningsenheten.

Consensus Asset Management AB (publ).  556474-6518
VD:s kommentar
Consensuskoncernen redovisar en omsättning för Q3 på 3,4 msek med ett resultat före skatt om -2,4 msek.
Moderbolagets omsättning uppgick till 3,2 msek med ett resultat om -2,3 msek.
Koncernens omsättning för Q1 - Q3 uppgår till 27,0 msek med ett resultat före skatt på 4,7 msek.
Consensus har under årets första nio månader kraftigt förbättrat sitt resultat och ökat volymerna inom både kapitalförvaltnings- och försäkringsaffären. Q3 brukar lönsamhetsmässigt vara det svagaste kvartalet pga semestermånaderna juli och augusti. Utfallet för 2015 utgjorde inget undantag. Kundtillströmningen har dock på det hela taget varit god under hela 2015 och vi ser ingen avmattning. Intresset för Consensus som en stark lokal fondkommissionär märks, vilket är väldigt glädjande och tacksamt. Ambitionsnivån att ta upp kampen med storbankerna och de bästa förvaltningshusen är en stor utmaning men med alla högkvalitativa rekryteringar och vårt attraktiva erbjudande till marknaden så har vi goda förutsättningar att fortsätta vår resa.

Styrelsen lämnar ingen prognos för verksamhetsåret 2015.

Corporate Financeavdelningen
Fokus på färre och mer lönsamma transaktioner ligger fortsatt i centrum vilket kortsiktigt haft en viss inverkan på resultatet då vi tackat nej till affärer.
Förhandlingar sker om ett antal nya uppdrag med start under senare delen av Q4.
Consensus är även Certified Advisor åt tio bolag på First North. Vi hjälper där bolagen med att granska deras pressreleaser, börsens regelverk osv.

Kapitalförvaltningen
Med Greklandskris och dåliga siffror från Kina i kombination med risk för första räntehöjningen i USA blev marknaden under Q3 ytterst slagig vilket fick viss inverkan på intäkterna.
Consensus generella förvaltningsstrategi och rådgivning mot våra kunder bygger inte på en stor mängd affärer utan har profilen av långsiktig kapitalförvaltningskaraktär.
I tider av volatila börser påverkas vi därför inte nåmnvärt av lägre courtageintäkter. Däremot reduceras de rörliga och fasta förvaltningsintäkterna.
Strukturerade produkter uppvisade som normalt ett svagare tredje kvartal på grund av generellt lägre aktivitet under semesterperioden.
Tillflödet av nya kunder och kapital fortsätter dock att ligga på en stabil hög nivå inom både segmentet förmögna privatkunder som institutioner.

Försäkringar
Försäkringsaffären fortsätter att generera stabila intäkter och har ett inflöde av kapital och kunder till både tjänstepensions- och kapitalförsäkringsaffären. Merparten av pensionsaffärerna hamnar idag i Tradionell Förvaltning hos något av de stora pensionsbolagen, exempelvis Skandia.
Ersättningen för själva pensionsstocken är dock relativt blygsam så den totala affärsvolymen är viktig.
Området pensioner är dock viktigt och upplevs av många kunder som svårt och komplicerat. I relationen  med både privat- och företagskunder är det därför viktigt att kunna erbjuda en seriös och bra pensionsrådgivning.
Att Consensus även mot större pensionskapital, > 1 msek, kan erbjuda sin diskretionära förvaltning stärker vårt totala kunderbjudande.

Viktiga händelser efter rapportperiodens slut
Efter rapportperiodens slut meddelade Consensus att man till sin kapitalförvaltningsenhet rekryterat chefen för SEB:s Institutions- och Stiftelseförvaltning, Västra Sverige, Richard Andborn, och från samma avdelning Rose Mjörnstedt.
Båda påbörjar sin anställning i början av januari 2016 och skall stärka Consensus position inom kapitalförvaltningen.