Kommuniké från årsstämman i Consensus Asset Management AB (publ)

På bolagets årsstämma i Mölndal den 24 april 2020 fattades följande beslut:

• Till stämmans ordförande valdes Claes-Göran Nilsson.
  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för bolaget samt beslöt att den ansamlade vinsten enligt bolagets balansräkning överförs i ny räkning.

• Styrelseledamöter och verkställande direktören gavs ansvarsfrihet.

• Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fem ledamöter och att omvälja samtliga styrelseledamöter, Anders Hedin, Claes-Göran Nilsson, Jan Litborn, Rose Mjörnstedt och Uwe Löffler för tiden intill slutet av årsstämman 2021.
    Till styrelsens ordförande omvaldes Claes-Göran Nilsson, allt enligt valberedningens förslag.

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att omvälja det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB med Daniel Algotsson som huvudansvarig revisor.
  • Stämman beslutade att styrelsearvode samt revisionsarvode för verksamhetsåret 2020 skall utgå enligt valberedningens lämnade förslag:

Arvode för 2020 till styrelsens ledamöter utgår med 375 000 kronor (450 000) att fördelas enligt följande: Till ordföranden 150 000 kronor (300 000) och till övriga styrelseledamöter, som inte är anställda i bolaget, 75 000 kronor (50 000) vardera.

Arvode till revisor utgår enligt godkänd räkning.

• Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om ersättning till ledande befattningshavare på marknadsmässiga grunder.

• Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid behov genomföra en företrädesemission av A- och eller B-aktier med en maximal utspädningseffekt om 10 %. Eventuell emission ska genomföras till marknadsmässiga villkor i syfte att öka det egna kapitalet för att klara kapitalkravet vid en fortsatt expansion via rekryteringar eller förvärv av bolag. Bemyndigandet gäller in till nästa årsstämma.
  • Stämman beslutade om sammanläggning av aktier av serie A och serie B, så kallad omvänd split, enligt styrelsens förslag innebärande att 100 befintliga aktier blir 1 ny aktie, dvs förhållandet 1:100. Efter genomförd sammanläggning kommer det totala antalet aktier vara 7 621 603 stycken med ett kvotvärde om 5.

Stämman beslutade även om ändring av bolagsordningens § 4 som en direkt följd av beslutet om sammanläggning av aktier på så sätt att antalet aktier som kan finnas utgivna i bolaget ska vara lägst 3 400 000 stycken och högst 13 600 000 stycken. Aktier av serie A må utges till ett antal av högst 1 600 000 stycken och aktier av serie B må utges till ett antal av högst 12 000 000 stycken.

Styrelsen bemyndigades också att vidta de övriga åtgärder som erfordras vid sammanläggningens genomförande. Vidare noterades det att beslutet var enhälligt.

• Stämman beslutade även om tillägg till bolagsordningens § 3 enligt följande.
    Utförande av administrativa tjänster och konsultverksamhet för stiftelser och andra juridiska personer vilket bland annat inkluderar betalningar, bokföring, årsbokslut och deklaration.

Claes-Göran Nilsson
Styrelsens ordförande