Consoden årets it-företag i Uppsala 2013

Report this content

Consoden utnämns till årets it-företag av branschorganisationen ICT Uppsala. I motiveringen nämns bland annat företagets snabba tillväxt, samt att det är aktivt och synligt. Priset delades ut igår onsdag i Uppsala Konsert och Kongress under evenemanget ICT-dagen.

-       Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen. Det är en bekräftelse på att vi jobbar på rätt sätt och att våra ledord att vara pålitliga och aktiva fungerar bra, säger Mats Östlund, vd på Consoden.

Consoden grundades 1997 med målet att bygga en it-konsultverksamhet inriktad på utveckling av system med mycket höga krav på säkerhet och tillförlitlighet. Bolaget fokuserade inledningsvis på den militära sektorn, men tjänsterna har senare även efterfrågats av andra företag med liknande krav, bland annat inom telekom och medicinteknik. Bland kunderna i dag finns Saab, TeliaSonera, Ericsson, Elekta och Försvarets materielverk.

-       Vi har ett genuint intresse för andra människor och vår omvärld. För att kunna ta oss tid och kunna vara lojala mot våra kunder har vi därför satsat på långsiktiga relationer med ett fåtal företag i stället för att försöka få så många kunder som möjligt, säger Mats Östlund.

Detta har visat sig vara ett vinnande koncept. Företaget har vuxit med i genomsnitt 34 % per år sedan starten och alltid haft god lönsamhet. År 2009 och 2012 blev företaget utsett till Gasellföretag av Dagens industri, en utmärkelse för Sveriges mest snabbväxande och lönsamma företag.

Enligt Mats Östlund ligger även en del av framgångreceptet i företagets satsning på medarbetarnas familjeliv och en sund livsstil.

-       Framgång, familjeliv och hälsa går hand i hand. Vi vill att Consoden ska vara en frisk kraft som levererar, och för att kunna jobba engagerat mot våra kunder prioriterar vi balans med familjen i vardagen. Då talar vi både om företaget som familj och om våra medarbetares privata familjer.

På Consoden finns ett intresse för sportaktiviteter och friluftsliv. Under vintern har till exempel nio medarbetare deltagit i Vasaloppet och man har även hunnit med en gemensam skidresa.

Bakom utmärkelsen, årets it-företag, står branschorganisationen ICT Uppsala som även arrangerar evenemanget Världsklass IT Uppsala. I år hålls evenemanget för femte året i rad.

Mats Östlund, vd Consoden, 018-610 2251, mats.ostlund@consoden.se

Om Consoden

Consoden är ett konsultföretag inriktat på avancerad verksamhets- och systemutveckling i företag och organisationer där kraven på säkerhet och tillförlitlighet är särskilt högt ställda. Bland kunderna finns Saab, TeliaSonera, Elekta, RaySearch och Försvarets Materielverk. Consoden har ett 30-tal anställda vid kontor i Uppsala och Stockholm. För mer information se www.consoden.se.