Consoden Gasellvinnare och tecknar rekordavtal

Report this content

När Dagens Industri vid gårdagskvällens festligheter på Konserthuset i Stockholm presenterade årets Gaseller var ännu en gång Uppsalaföretaget Consoden med på listan över Sveriges snabbväxare. Samtidigt blev det också klart att FMV tecknar ett ramavtal med Consoden värt närmare en halv miljard kronor.

Dagens Industri beskriver Gasellerna som näringslivets dynamiska mellanskikt. Det är i de snabbväxande, lönsamma företagen som nya jobb skapas. Och kraven är högt ställda. Omsättningen ska öka varje år och ha fördubblats under de senaste fyra. Tillväxten ska ske organiskt och det samlade rörelseresultatet vara positivt över mätperioden.

- Det är otroligt roligt att vi blir uppmärksammade av Dagens Industri på det här sättet igen. Consoden blev utsedd till Gasell senast 2009 och vi har fortsatt växa med god lönsamhet så att vi i år kunde placera oss på en sjundeplats bland de uppländska företagen. Tack vare det ramavtal vi nu tecknar med FMV och en stark efterfrågan från våra övriga kunder är det inte uteslutet att vi finns med på listan över Sveriges snabbväxare även kommande år, säger bolagets VD Mats Östlund.

Ramavtalet med Försvarets Materielverk (FMV) som nu tillkännagivits innebär att Consoden blir systempartner till FMV avseende såväl stridsfältsnära system för alla försvarsgrenar som stödsystem för Försvarsmaktens staber. Det nya ramavtalet beräknas vara värt 70 miljoner kronor per år under upp till sju år. För Consoden innebär det nya avtalet en avsevärd utökning och fördjupning av tidigare samarbete.

- Våra konsulters förmåga att omsätta komplexa kundkrav till effektiva systemlösningar har säkerligen varit avgörande för FMV:s beslut att fördjupa samarbetet med oss. Vi har förberett oss under lång tid för att kunna växa med vår uppdragsgivare, bland annat genom att flytta vår utvecklingsverksamhet till nya större säkerhetsklassade lokaler, certifiera vårt ledningssystem och anpassa vår organisation för att på bästa sätt möta kunden, berättar Mats Östlund, VD för Consoden.

Consoden grundades 1997 av en grupp seniora utvecklare med erfarenhet av avancerad verksamhets- och systemutveckling. Målet har varit att bygga en IT-konsultverksamhet inriktad på utveckling av kritiska system där kraven på säkerhet och tillförlitlighet är mycket högt ställda. Bolaget fokuserade inledningsvis på den militära sektorn, men senare har tjänsterna kommit att efterfrågas av andra företag med liknande krav, bl a inom telekom och medicinteknik. Consoden har vuxit med i genomsnitt 34 % per år sedan starten, alltid med god lönsamhet.

- Vi har hela tiden vuxit organiskt och vi haft förmågan att kunna attrahera mycket kompetent och erfaren personal. Med ett så stort uppdrag som ramavtalet med FMV står vi nu inför en angenäm utmaning. Vi behöver bli fler och vi söker ett antal kravanalytiker och systemarkitekter med erfarenhet av komplexa industriprojekt. Det vi har att erbjuda är utvecklande uppdrag i systemutvecklingens framkant, ett gäng riktigt vassa kollegor och inte minst en arbetsgivare i stark tillväxt. Idag är vi ett 30-tal anställda och vi räknar med att ha dubblat den siffran inom fem år, avslutar Mats Östlund.

e-post mats.ostlund@consoden.se, tel 018-610 2251

Consoden är ett konsultföretag inriktat på avancerad verksamhets- och systemutveckling i företag och organisationer där kraven på säkerhet och tillförlitlighet är särskilt högt ställda. Bland kunderna finns Saab, TeliaSonera, Elekta, RaySearch och Försvarets Materielverk. Consoden har ett 30-tal anställda vid kontor i Uppsala och Stockholm. För mer information se www.consoden.se.

Taggar:

Snabbfakta