Continental lanserar däck för eldrivna stadsbussar

Report this content
  • Högt lastindex: Nya Conti Urban HA3 315/60 R22.5 klarar upp till åtta ton per axel
  • Jämnt slitage tack vare optimerad gummiblandning och robust konstruktion

Stockholm, 15 april, 2019. Däcktillverkaren Continental lanserar Conti Urban HA3, ett däck speciellt framtaget för tunga elbussar som körs i stadstrafik, med all påfrestning det innebär. Conti Urban HA3 kommer i dimensionen 315/60 R22.5 154/148J (156/150F) och har en kapacitet på åtta ton per axel – ett halvt ton mer än vad som är standard för denna däckstorlek.

Tunga elbatterier och högt vridmoment gör att däck för elbussar behöver klara av en mycket hög vikt och stora påfrestningar. Conti Urban HA3 är en särskilt anpassad och ovanligt robust konstruktion med ett extra högt lastindex. Den slitstarka gummiblandningen, med hög andel naturgummi, ger ett tåligt däck som ökar motståndet för exempelvis skärskador och sprickor vilket ger en lång livslängd. Däcket är speciellt framtaget och anpassat för stadstrafik vilket bidrar till ett jämt slitage, vilket ytterligare förlänger livslängden och dessutom ger det unika däckmönstret goda kör- och kurvtagningsegenskaper i citymiljö.

“Stadskörning innebär smala gator, trottoarkanter och korta sträckor med många stopp, vilket kräver robusta däck med utmärkt grepp. Det vet vi sedan tidigare erfarenheter av att utveckla däck för bussar. Elbussar ställer ännu tuffare krav på däcket, med tanke på deras höga vikt och det höga vridmomentet, säger Karsten Wiebking, marknadschef på Continental i Sverige. Nya Conti Urban HA3 är speciellt framtaget för att möta dessa utmaningar och ger resenärer en lika säker som bekväm resa, och bussbolagen ett kostnadseffektivt däck med lång livslängd för sina elbussar.”

Självlåsande sajpningar ger Conti Urban HA3 ett optimalt grepp vid vått väglag, även under extremt blöta väderförhållanden. Sajpningarna är utformade och placerade för att ge minskad ljudnivå, vilket resulterar i ökad åkkomfort. Förstärkta däcksidor ger Conti Urban HA3 ett effektivt skydd mot skador orsakade av trottoarkanter och med goda möjligheter för regummering kommer däcken att prestera på topp under lång tid. Conti Urban HA3 kommer med 3PMSF (alptopp/snöflinga) vilket gör det extra passande för den svenska marknaden.

Adam Erlandsson
adam.erlandsson@axicom.com

Om Continental

Continental utvecklar intelligenta teknologier för transport av människor och deras varor. Continental är en pålitlig däcktillverkare, industriell samarbetspartner och leverantör till den internationella fordonsindustrin och erbjuder hållbara, säkra, bekväma, individuella och prisvärda lösningar. Företaget omsatte 2017 preliminärt ca 44 miljarder Euro genom sina fem divisioner; Chassis & Safety, Interior, Powertrain, Tires och ContiTech. Continental har för närvarande mer än 233 000 anställda i 56 länder.

Taggar: