Elda rätt i din braskamin i jul

Julmat, klappar, familjen – och en värmande eld i braskaminen! För många av oss är en vacker eld viktig för julstämningen. Med en modern braskamin eldar man både miljövänligt och spar på uppvärmningskostnaderna, men det gäller att elda rätt.

Mörkret och kylan är här och det är också julen med mycket hemmamys. Människan har samlats framför elden sedan urminnes tider och i dag installerar allt fler en braskamin för att få del av elden i sitt hem. De som har en gammal kamin gör både miljön och plånboken en tjänst genom att byta ut den mot en ny. En modern kamin är upp till 90 procent renare jämfört med en gammal.

Vid fullständig förbränning med modern vedeldningsteknik utvinns koldioxid, vattenånga och aska som kan användas för trädgårdsgödsling. Men för att elda rätt finns några viktiga saker att tänka på:

• Välj en modern braskamin. I dag finns en mängd olika modeller och storlekar att välja på.
  • Elda bara med torr ved. Den bör ha lagrats luftigt i minst ett halvår, helst över sommaren under tak.
  • Sota skorstenen regelbundet.
  • Elda inte hushållsavfall, plast, målat, impregnerat virke eller liknande, då bildas hälsofarliga rökgaser.
  • Välj hellre lövved. Den ger mer värme än barrved och brinner dessutom lugnare.
  • Kontrollera röken. Är den vit, nästan genomskinlig så vet du att du eldar rätt.

Förutom att eldning i braskaminen påverkar mys, ekonomi och miljö visar en färsk undersökning från Contura, gjord av undersökningsföretaget Yougove, att hela 84 procent av svenskarna tycker att en tänd brasa påverkar stämningen i hemmet mycket. 8 av 10 personer upplever också lycka när de eldar i sin braskamin, och lyckligast av alla blir norrlänningar.

– Det finns många anledningar att till skaffa en braskamin, kanske tomten kan komma med en i år? säger Catharina Björkman, Marketing Communication Manager på Contura.

Conturas nya eldningsvisa visar hur man eldar rätt:

Contura är en svensk braskamintillverkare i hjärtat av Småland. Småländska Contura är i dag marknadsledande på området i Europa och förenar traditionell svensk ingenjörskonst med modern design och fingertoppskänsla.

För högupplösta bilder och mer information, läs mer på www.conturanewsroom.com

För mer information, vänligen kontakta:

Catharina Björkman, Marketing Communication Manager Contura, tfn 070 190 04 26, catharina.bjorkman@contura.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: