Svensk braskamin vinner internationellt designpris

Nibe Brasvärme, i samarbete med Vitre Industridesign, får äran att ta emot det prestigefulla designpriset Red dot design award för den nya höga braskaminen Handöl 35T. Det sker i konkurrens med 57 läder och totalt 4 252 produkter efter noggrann bedömning av en internationell expertjury. Priset ”Red dot quality label for high design quality” är en belöning för framstående och innovativ design i en av de mest prestigefulla och tuffaste internationella designtävlingarna i världen.

- Alla produkter som har vunnit pris i Red dot design award har varit tvungna att övertyga en internationell expertjury om sin kvalite t. Produkterna står ut från mängden med sin utmärkta design och sitt nyskapande uttryck och har bevisat sin kvalitet i en av de tuffaste designtävlingarna i världen, förklarar professor Peter Zec, initiativtagare till Red dot design award. Täljstenskamin i högform Handöl 35T är en upplevelse, släckt som tänd, en effektiv och miljö märkt braskamin med hela 80% verkningsgrad. En förening av det skandinaviska rummets strama formspråk, en exponering av den levande elden och en vetenskaplig optimering av värmeenergihantering. Brännkammarens höga placering och de högsträckta glas partierna lyfter upp elden, vilket ökar dess visuella tillgänglig het i rummet. Höjden gör dessutom att påfyllning av ved och tömning av aska blir ergonomisk. Prisutdelningen sker den 5 juli i Essen, Europas kulturhuvudstad 2010, i Tyskland. Därefter visas designpristagarna upp på Red dot design museum på utställningen ”Design on stage” till och med den 1 augusti 2011.

Taggar: