Titta på eld ger sänkt blodtryck

Har julstressen slagit till än? En brasa sänker blodtrycket. Det har en amerikansk forskare kommit fram till och det gäller både braskaminer och lägereldar.

– Att vi mår bra av eld känner vi nog alla, men att den dessutom sänker blodtrycket är en riktig bonus, säger Catharina Björkman, Marketing Communication Manager på Contura.

Elden ger värme, ljus, lukt och ljud och anses rent allmänt ha en avkopplande effekt. För de första människorna har den också hjälpt till att hålla rovdjur och insekter borta, möjliggjort matlagning och mycket annat. Eldens betydelse har alltid varit känd men inte på vilket sätt den påverkat människor. Forskaren Christopher Dana Lynn på Department of Anhropology vid University of Alabama har gått till botten med frågan och genomfört tre studier på 226 vuxna personer för att ta reda på hur blodtrycket påverkas av elden.

Forskningsstudien visar tydligt att titta på eld sänker blodtrycket – men det bör låta om brasan. Och att titta på elden under en längre tid förbättrar effekterna ytterligare. Forskarresultaten visar att både brasor och eld i eldstäder har en avslappnande effekt som en del i en multisensorisk och social upplevelse. Den avslappnande effekten av elden med tillhörande ljud förbättrades ytterligare hos personer som hade fallenhet för välmående redan innan.

– Trots att vi moderna människor har värme och möjlighet att tillaga mat utan eld så återvänder vi ändå alltid till den. Den här undersökningen bekräftar det vi redan visste – att elden får oss att må bra. Conturas rekommendation till alla som känner av julstressen är enkel – tänd en brasa och njut, säger Catharina Björkman, Marketing Communication Manager Contura.

Contura är en svensk braskamintillverkare i hjärtat av Småland. Contura drivs av innovation och design och är i dag marknadsledande på området i Europa med en rad kaminmodeller.

För att läsa hela rapporten, gå in på https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/147470491401200509

För högupplösta bilder och mer information, läs mer på www.conturanewsroom.com

För mer information, vänligen kontakta:

Catharina Björkman, Marketing Communication Manager Contura, tfn 070 190 04 26, catharina.bjorkman@contura.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Contura 586g Style svart

Snabbfakta

Contura har tillverkat svenska braskaminer i hjärtat av Småland sedan 60-talet och braskaminerna är ett resultat av äkta svensk ingenjörskonst i förening med svensk modern design. Contura är marknadsledande i Sverige på brasvärmeprodukter och en av de ledande tillverkarna i Europa. Contura ingår i NIBE Group, som har mer än 15 000 anställda och omsätter över 20 miljarder kronor.