Coronaeffekten: Fyra av tio kan tänka sig att frilansa.

Report this content

Frilans är vårt nya sätt att arbeta i framtiden. Kvinnor och män väljer frilansyrket av olika anledningar visar en färsk rapport.

Arbetslösheten stiger på grund av coronapandemin. Fyra av tio svenskar anser att frilansande är ett bra sätt att få fler i arbete för att komma ur krisen. Det visar en undersökning som Kantar Sifo helt nyligen utfört på uppdrag av Cool Company.

Att vara anställd är inte längre det givna sättet att arbeta. Allt fler väljer att vara frilansare eller egenanställd. I USA beräknar man att mer än hälften av den arbetande befolkningen kommer att frilansa redan år 2027. I Sverige ser vi samma utveckling, vilket också bekräftas i undersökningen. Branschen omsätter idag över 1,6 miljarder.

─ Att frilansa kan vara en väg ur krisen om man förlorat sitt jobb. Vi ser generellt att inställningen till att frilansa blivit mer positiv. Det beror till stor del på att verktygen blivit fler, så att det är enklare att jobba som både frilansare och konsult inom mängder av yrken, säger Matilda Konkell, kommunikationschef på Cool Company.

Undersökningen visar att varannan svensk är positivt inställd till arbetsformen frilans. Bland de som idag arbetar uppger fyra av tio att de skulle kunna tänka sig att frilansa i framtiden. En femtedel kan tänka sig att frilansa med samma typ av jobb de har idag och en fjärdedel, skulle kunna tänka sig att frilansa med en annan typ av jobb.

Frilansyrket växer
Cool Company ser en ökning av antal personer som fakturerar för uppdrag, jämfört med samma period förra året, inom områden som marknadsföring, byggarbeten, hemstädning och journalistik. För de som frilansar inom IT och administration har läget varit mer stabilt, trots covid-19.

─ Vi är glada att flera frilansyrken går bra trots pandemin, men för många är det fortfarande tufft. Stödpaketet till egenföretagare, som nu är aktuellt, kommer att hjälpa dem med enskild firma. De som fakturerar utan företag via oss eller andra bolag är också en stor del av frilansmarknaden, vilka regeringen inte får glömma bort, säger Matilda Konkell.

Flexibiliteten och friheten är det som lockar mest
Undersökningen visar också att mer än hälften anser att frilans- och konsultlivet medför större frihet, större flexibilitet och att man kan styra sina arbetstider bättre. Män svarar i högre grad än kvinnor att frilansandet är mer lönsamt. Kvinnor svarar däremot i högre utsträckning än män att de kan styra sina egna arbetstider och att frilansandet är en chans för dem att få förverkliga sina affärsidéer.

─ Frilansandet möjliggör helt klart att arbetslivet anpassas mer till ens privatliv – istället för tvärt om, säger Matilda Konkell.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel mellan den 7 och 10 augusti 2020. Totalt genomfördes 1 092 intervjuer med den svenska allmänheten, det vill säga personer 18–79 år.

Läs mer i rapporten ”Frilansrapporten – det nya arbetslivet. Fokus: Covid-19” https://coolcompany.com/se/blog/frilansrapporten-2020/

För mer information, vänligen kontakta:

Matilda Konkell, kommunikationsansvarig, Cool Company, matilda.konkell@coolcompany.se eller 070-924 87 44.

Om Cool Company

Cool Company Skandinavien AB är ett egenanställningsföretag som förenklar och effektiviserar administrationen för konsulter och frilansare så att man kan fakturera utan eget företag. För uppdragsgivare erbjuder Cool Company möjligheten att anlita kompetens som man själv valt, utan att behöva anställa då Cool Company tar hela arbetsgivaransvaret. Företaget som ingår i Verdane Capital Holdings grundades 2009.

Taggar: