455 miljoner tillbaka till våra medlemmar

Under 2023 delade Coop Butiker & Stormarknader, tillsammans med sin ägare Konsumentföreningen Stockholm (KfS), ut totalt 455 miljoner kronor till sina medlemmar i form av bäst pris för medlem, medlemsbonus och andra medlemserbjudanden.

I återbäringen under 2023 har ingått lokala riktade aktiviteter i i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland, liksom breda Coop i Sverige-gemensamma kampanjer ”bäst pris som medlem” samt personliga erbjudanden (central CRM), poänguttag och rabatter via poängshoppen.

Mer specifikt genomförde Coop under 2023 åtta prissänkningar som inleddes i mars då priserna på frukt och grönt sänktes med 12 procent. Satsningen fortsatte sedan under året med prissänkningar upp till 30 procent på 450 vardagsfavoriter vid sex olika tillfällen. Inom Coop Butiker & Stormarknader genomfördes också riktade lokala kampanjer där medlemmarnas inköp under en dag gav dubbla bonuspoäng och nya medlemmar bjöds på medlemsinsatsen (100 kronor) under ett par perioder.

– Det känns fantastiskt att under detta utmanande år ha kunnat bidra till våra medlemmars ekonomi på det bästa sätt vi kan. Glädjande är också att en av våra satsningar ”bäst pris för medlem” fortsätter under 2024, då vi fram till nu har sänkt priset på 210 vardagsfavoriter, säger Meta Persdotter, vd på Coop Butiker & Stormarknader.

– Vi strävar hela tiden efter att skapa mervärde för våra medlemmar och underlätta för dem att fatta smarta och hållbara beslut. Just därför är det fantastiskt roligt att kunna ge tillbaka så mycket till dem. Att dessutom över 100 000 nya medlemmar anslöt till föreningen under 2023 visar att fler upptäcker fördelarna med att vara medlem, säger Lars Ericsson, vd på Konsumentföreningen Stockholm.

Coops medlemmar tar del av rabatter, medlemspriser och samlar bonuspoäng när de handlar hos Coop i butik eller online samt hos någon av Coops samarbetspartners. Genom att använda Coop Matkonto och/eller Coop Mastercard kan ytterligare bonuspoäng samlas. Totalt under 2023 fick samtliga cirka 4 miljoner Coop-medlemmar i Sverige tillbaka 1,8 miljarder kronor form av bäst pris för medlem, medlemsbonus och andra medlemserbjudanden.