Coop Butiker & Stormarknader öppnar sin fjärde X:-tra

Den 1 januari 2024 får Coop Butiker & Stormarknader tillträde till en ny butikslokal i Akalla norr om Stockholm. Nya lokalen på Sibeliusgången 19 i Akalla centrum väntas efter en lättare renovering att öppna innan sommaren och inhysa Coop Butiker & Stormarknaders fjärde X:-tra-butik.

Nya butiken ligger i en byggnad som är planerad att rivas om cirka tre år för att ge plats åt ett nytt punkthus. För att invånarna i Akalla inte ska bli utan en närlivsbutik har Coop Butiker & Stormarknader i samarbete med fastighetsägaren Svea Fastigheter och Stockholms stad kommit överens om denna lösning. Nya Coop X:-tra i Akalla väntas öppna innan sommaren 2024 och hålla öppet fram till dess att byggnaden ska rivas.

– Vi vill gärna medverka till att de boende i området får tillgång till en närbutik och har tillsammans med fastighetsägaren och Stockholms stad hittat en win-win-win-lösning till glädje för såväl invånarna i Akalla som för fastighetsägaren och oss, säger Andreas Stenman, direktör Försäljning & Kund på Coop Butiker & Stormarknader.

Det är jättepositivt att vi har kunnat få till den här lösningen som stärker Akalla och kommer skapa liv och rörelse på torget. Vi är glada för det konstruktiva samarbetet med Coop, säger Rebecca Rubin chef för social hållbarhet och affärsutvecklare på Sveafastigheter.

Många Akallabor har med all rätt engagerat sig i frågan om en livsmedelsbutik på Akalla torg. Vi i staden har bedrivit ett intensivt arbete och haft täta dialoger med olika aktörer för att hitta en lösning på problemet. Jag är därför oerhört glad att Coop nu kliver in och öppnar en butik i SBB:s lokaler. Det är bra för Akalla och bra för Järva, säger Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd.

Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Konsumentföreningen Stockholm, som med nära 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker---stormarknader