Coop Butiker & Stormarknader transformerar innerstadsbutiker i ”Citylyftet”

Klockan 16.00 idag nyinvigs Coop Tomtebogatan och Coop Essingen i Stockholm. De första butikerna ut i ”Citylyftet”, ett omställningsprojekt där åtta av Coop Butiker & Stormarknader butiker i Stockholms innerstad uppgraderas från traditionella kvartersbutiker till moderna matmarknader.

Coop Butiker & Stormarknader inledde satsningen på att uppgradera och modernisera innerstadsbutikerna i Stockholm under 2023. Som ett fösta led har ett 20-tal butiker påbörjat en första ansiktslyftning, ett arbete som fortsätter under 2024. Utöver det har ett mer omfattande ombyggnadsarbete påbörjats med start i nyinvigningen av Coop Tomtebogatan och Coop Essingen. Där ges butikerna en större ombyggnation i syfte att transformeras från närbutik till matmarknad. I fokus står matglädje, kundmöte och inspiration och i moderniseringen ingår bland annat utveckling av sortiment, erbjudande, koncept och butiksflöde. Under året kommer fler citybutiker att ställas om från närbutik till matmarknad.

– En välskött och välsorterad livsmedelsbutik kan verkligen hjälpa till att levandegöra ett helt bostadskvarter och bidra till en ökad livskvalitet hos de boende där. I citylyftet har vi riktat strålkastarljuset på våra 28 innerstadsbutiker i Stockholm med fokus på just detta. Vår satsning på matmarknadskonceptet fortsätter nu i våra innerstadsenheter där vi på en mindre yta vill erbjuda samma positiva matupplevelse som i våra större enheter genom ett anpassat koncept och ett butiksflöde utformat efter den moderna urbana livsmedelskunden, säger Meta Persdotter, vd på Coop Butiker & Stormarknader.

Coop Tomtebogatan: Matglädje i fokus. Det första som möter kunden i entrén är en välfylld frukt- och gröntavdelning med ”torgkänsla” och fint ljusinsläpp från de frilagda fönsterna. Coop Tomtebogatan: Färska smak- och upplevelseförhöjare. De färska kryddorna, örterna och rotsakerna har fått en egen avdelning.

Coop Tomtebogatan, en av butikerna som återinvigs idag, premiäröppnade 1967 och drivs sedan 2022 av butikschef Jesper di Corsi tillsammans med 22 medarbetare.

– Coop Tomtebogatan har verkligen gått ifrån att vara en traditionell närbutik till en inspirerande fullsortiments matdestination. I stort sett allt från golv till tak har förnyats med målet att skapa en levande miljö som inspirerar till matglädje. Kunderna möts direkt i entrén av en stor öppen frukt och grönt-avdelning med en torgliknande känsla. Vidare in i butiken har gångarna breddats med gott om plats att stanna upp och botanisera i utbudet från enskilda styckesvaror till färdiglagat. Jag är oerhört glad att vi har lyckats skapa en matmarknad i miniformat som inger lugn och harmoni och samtidigt en levande ombonad känsla, säger Jesper.

Coop Tomtebogatan: Lagad mat för folk i farten. Ett samlat färdigmat-utbud med tillbehör då matlagning från grunden inte är möjlig. Coop Tomtebogatan: Hyllmeter törstsläckare. Butikens genomgående nya kyl- och fryspark inkluderar en ny dedikerad dryckeskyl.