Coop Butiker & Stormarknader utökar härodlat-satsning

Coop Butiker & Stormarknader banade ny mark när man 2021 införde vertikal inomhusodling av grönsaker och örter på butiken i Hagastaden i Stockholm. Sedan dess har butikerna i Danderyd, Djursholm och Farsta anslutit och nu introduceras härodlat-konceptet i ytterligare tre butiker; Stuvsta, Haninge och Bromma. Med det får Coop Butiker & Stormarknader en total skördekapacitet på cirka 550 plantor per dag.

Sprunget ur behovet av omställning till en mer miljömässigt hållbar livsmedelsförsörjning har butiksodlade produkter vunnit alltmer mark. Förutom att nyskördade grödor varje dag året runt är ett inspirerande, levande och matglädjeförhöjande inslag i matbutiken, finns väsentliga klimatvinster att göra vilket uppskattas stort av konsumenterna. Butiksodlade grödor använder exempelvis 95-99 procent mindre vatten än frilandjordbruk, är fria från skadedjur och därmed fria från bekämpningsmedel, kräver i stort inga transporter och minskar därmed butikens koldioxidavtryck samt kan använda den överskottsvärme som genererar till uppvärmning av butiken. I samarbete med Grönska Stadsodling och Swegreen har Coop Butiker & Stormarknader sedan starten 2021 etablerat fyra härodlat-butiker och nu utökas satsningen med ytterligare tre butiker. Utfaller även denna utökning väl, väntar fortsatt utvidgning.

– Coop är synonymt med hållbarhet, men också matglädje och genom att odla direkt i butik får våra kunder inte bara nyodlade grönsaker varje dag året runt, utan vi drar också vårt strå till stacken med ett minskat klimatavtryck. Vi startade denna satsning för tre år sedan och kan konstatera att den har fallit ut väl. Nu utvidgar vi konceptet med härodlat till fler butiker, säger Meta Persdotter vd för Coop Butiker & Stormarknader.

Härodlat inom Coop Butiker & Stormarknader
Butik Sorter (exempel) Första skörd Skördekapacitet
Coop Hagastaden
Hälsingegatan 57-59 Stockholm
Basilika, koriander, dill, persilja, timjan, mynta, salvia, gräslök, krisp- och huvudsallat Sedan april 2021 Ca 200 plantor/dag
Stora Coop Danderyd
Sunnanängsvägen 2A Danderyd
Basilika och koriander Sedan december 2022 Ca 20 plantor/dag
Coop Djursholm
Vendevägen 13 Djursholm
Basilika och koriander Sedan februari 2023 Ca 20 plantor/dag
Coop Farsta
Farstaplan 21 Farsta
Basilika och koriander Sedan februari 2023 Ca 20 plantor/dag
Stora Coop Haninge
Nynäsvägen 21 Haninge
Krispsallat, Grön Ekblad (plocksallad), Lollo Bionda (sallad), koriander, dill och basilika Vecka 24/2023 Ca 89 plantor/dag
Stora Coop Stuvsta
Ågestavägen 1 Huddinge
Krispsallat, Grön Ekblad (plocksallad), Lollo Bionda (sallad), koriander, dill och basilika Vecka 25/2023 Ca 89 plantor/dag
Stora Coop Bromma Ulvsundavägen 189 Bromma Krispsallat, Grön Ekblad (plocksallad), Lollo Bionda (sallad), koriander, dill och basilika Vecka 28/2023 Ca 116 plantor/dag

Coop Butiker & Stormarknader AB driver cirka 200 livsmedelsbutiker i Stockholms län, Uppsala, Södermanland och Östergötland, har cirka 5 300 medarbetare och omsätter cirka 13 miljarder kronor per år. Bolaget ingår i Konsumentföreningen Stockholm som med cirka 1,2 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. Sveriges 28 konsumentföreningar äger tillsammans Coop i Sverige, som är en av Sveriges största dagligvarukedjor med fler än 800 butiker från Katterjokk i norr till Smygehamn i söder, har 3,7 miljoner medlemmar, över 22 000 medarbetare och omsätter cirka 43 miljarder kronor per år. För mer information se se.linkedin.com/company/coop-butiker-&-stormarknader-ab, www.coop.se och www.kfstockholm.se.