Coop Butiker & Stormarknader utvidgar med e-handelsnav i Nyköping

Coop Butiker & Stormarknaders satsning på butiksdriftad e-handel har tagits emot mycket väl av onlinekunderna. Nu utvidgas satsningen med ett nytt e-handelsnav i Nyköping.

I februari avvecklade Coop Butiker & Stormarknader sitt centrallager för e-handel i Kungens kurva. Tanken med detta är att kunder och medlemmar ska mötas av samma utbud oavsett om de handlar i butik eller online. Sex butiksdriftade e-handelsnav med hemleverans har inrättats; Stora Coop Boländerna i Uppsala, Stora Coop Värmdö, Stora Coop Risängen i Norrköping, Stora Coop Vinsta i Vällingby, Stora Coop Häggvik i Sollentuna och Stora Coop Eskilstuna. Satsningen har fallit mycket väl ut och fått ett varmt mottagande från såväl kunder som butikspersonal och nu fortsätter satsningen med invigning av kedjans sjunde e-handelsnav på Stora Coop i Nyköping.

– Vår service med lokala butiksdriftade e-handelsnav har uppskattats mycket av våra onlinekunder som med detta har fått tillgång till den fysiska butikens hela sortiment inklusive bageri, fisk, chark och delikatess samt catering. Dessutom har vi kunnat erbjuda hemleveranser med kortare tidsfönster. När vi nu etablerar Nyköping som e-handelsnav ökar vi räckvidden i det folktäta södra Södermanland. Norra delen betjänas sedan tidigare från Eskilstuna och gränsen mot Östergötland av Stora Coop Risängen i Norrköping. Det känns riktigt bra att vi nu stärker vår digifysiska förmåga ytterligare och att vi med våra sju e-handelsnav kan vara regionala och relevanta inom en ännu större del av vårt upptagningsområde, säger Samir Radjai, försäljningschef fygitala kanaler på Coop Butiker & Stormarknader.

På Stora Coop Nyköping bemannas den nya plockenheten för e-handeln av fyra nyrekryterade medarbetare och använder cirka 30 kvadratmeter av den befintliga butiksytan. Enheten innehåller ett hundratal av de mest frekventa varorna och är utrustat med ett kylrum för färskvaror. Kompletterande varor till e-handelsordrarna plockas ur butikens ordinarie sortiment. Beställningar görs som vanligt på coop.se och hemleveranser i Nyköping med omnejd sker i samarbete med Gordon Delivery.

Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Konsumentföreningen Stockholm, som med nära 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker---stormarknader