Coop Butiker & Stormarknaders butikscoach matglädje med i juryn för Årets butiksrestaurang

Henrik Liljenberg, butikscoach matglädje på Coop Butiker & Stormarknader, har valts in i juryn för nya kategorin ”Årets butiksrestaurang” på Dagligvarugalan. Vinnaren utses den 16 november i Stadshuset i Stockholm.

Coop Butiker & Stormarknader är troligen ensamma i livsmedelsbranschen om att ha inrättat en dedikerad Butikscoach matglädje. Henrik Liljenberg, före detta mångårig kökschef, kombinerar det strategiska arbetet från kontoret eller ritbordet vid nyetableringar med att vara ute i Coop Butiker & Stormarknaders cirka 200 butiker två till tre dagar i veckan för att lyfta arbetet med manuella punkter som delikatessdiskar och färdigmatstillverkning.

Årets Butiksrestaurang är en nyinrättad kategori på Dagligvarugalan. För att vinna utmärkelsen ska man ha brutit ny mark genom att kombinera nytänkande med mod och affärsmannaskap. Man har på ett inspirerande och kreativt sätt funnit nya vägar för att höja restaurang- eller kaféupplevelsen samt på ett smakfullt sätt visat förståelse för restaurangkänsla och skillnaden mellan kund och gäst. Samtidigt har man en entydig ambition för att minska sitt klimatavtryck genom energieffektivisering. Årets butiksrestaurang ska ha öppnats senast under 2022 och i bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

• Kreativitet – Butiken har varit kreativ i utformning av restaurang- eller kafémiljö samt meny.
  • Djärvhet – Butiken uppvisar visioner och mod.
  • Hållbarhet – Man jobbar aktivt med synergier mellan restaurang/kafé och butik för att främja hållbarhet.
  • Banbrytande – Butiken går till stor del sin egen väg och är en förebild för andra i branschen.

– Butiksrestaurangen är själva hjärtat i verksamheten. Den är både funktionen som definierar, och platsen där känslan av matglädje utgår ifrån. Som medarbetare i dagligvaruhandeln kommer kraven på fördjupad kunskap och kännedom om produkterna vi säljer att öka i takt med att kunderna förväntar sig fler unikt butiksproducerade måltidslösningar eller speciellt utvalda produkter. Vi kommer också behöva underlätta valen för kunden, exponeringar och samexponeringar som leder kunden till beslut men framför allt genom god kundkännedom och bra planering. Det är en ära och ska bli fantastiskt roligt att medverka i juryn och få förmånen att på nära håll studera alla duktiga medarbetare på butiksrestauranger runt om i Sverige, och självfallet även att ta med mig inspiration tillbaka till oss på Coop, säger Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje på Coop Butiker & Stormarknader.

Juryn i övrigt utgörs av:

• Andreas Nyström, Projektsäljare, Perfecta Storkök
  • Stefan Ekengren, Krögare, Restaurang Hantverket