Coop stänger en och öppnar två på Ekerö

Den 19 mars stänger butiken Coop Träkvista på Träkvista Torg Ekerö. Anledningen är att området byggs om och ett nytt centrumområde beräknas stå färdigt 2025. Fram till dess, från cirka månadsskiftet mars/april, etablerar Coop en obemannad och dygnet runt-öppen minilivs på platsen och under 2025 en ny permanent butik.

Den nuvarande Coop-butiken på Träkvista Torg har servat kunder och medlemmar sedan juni 1967. Nu, 56 år senare, ska den stängas på grund av att hela torget ska byggas om och ge plats åt ett nytt modernt centrum med bostäder, nya verksamhetslokaler, ett nytt vårdboende och en ny drygt dubbelt så stor Coop-butik (cirka 1 100 kvm). Det nya Träkvista Torg, inkluderat den nya Coop-butiken, beräknas stå färdigt 2025. I avvaktan på detta etablerar Coop Butiker & Stormarknader, från cirka månadsskiftet mars/april, en obemannad och dygnet runt-öppen minilivs* på platsen.

– Vi är oerhört glada att trots omständigheterna kunna meddela att Coop stannar kvar i Träkvista, och det nära utan uppehåll. Redan i slutet av mars öppnar vi en obemannad och dygnet runt-öppen minilivs på platsen och kan fortsätta att serva våra kunder och medlemmar till dess att det nya Träkvista Centrum och nya Coop-butiken slår upp portarna, säger Jim Törnroth, chef Etablering & Projekt på Coop Butiker & Stormarknader.

* En obemannad, dygnet runt-öppen minilivs där kunden med hjälp av Coops mobilapp Scan & Pay själv låser upp butiken, scannar sina varor, betalar och går ut. Butiken innehåller flera hundra torra, kylda och frysta varor samt ett begränsat sortiment av färskt bröd, frukt och grönsaker. Tycker man att något saknas, beställs det enkelt online på coop.se och hämtas i skåpet utanför butiken.