Meta Persdotter ny vd för Föreningen Coop Östra

Föreningen Coop Östras styrelse har beslutat att tidigarelägga skiftet av vd och utser Meta Persdotter, nuvarande vd för Coop Butiker & Stormarknader, till ny vd i föreningen från och med den 1 oktober i stället för den 1 jan 2025 som tidigare meddelats.

Som tidigare meddelats går Föreningen Coop Östra (tidigare Konsumentföreningen Stockholm, KfS) samman med sitt butiksdrivande dotterbolag Coop Butiker & Stormarknader.

Processen med att sammanfoga de båda verksamheterna är påbörjad och fortskrider som planerat, men då Föreningen Coop Östras nuvarande vd Lars Ericsson sedan den 1 september har tillträtt en ny roll som tillförordnad ordförande för Kooperativa Förbundet, har styrelsen för Föreningen Coop Östra beslutat att tidigarelägga skiftet av vd i organisationen. Meta Persdotter tillträder från och med den 1 oktober som ny vd för Föreningen Coop Östra samt kvarstår parallellt som vd för Coop Butiker & Stormarknader fram till och med den 31 december 2024.

– Detta ger oss goda förutsättningar för fortsatt effektiv sammanslagning av Föreningen Coop Östras och Coop Butiker & Stormarknaders olika verksamheter. Att en och samma vd verkar i båda organisationer underlättar processen. Vi välkomnar med detta Meta Persdotter och ser med stor entusiasm fram emot vårt fortsatta samarbete med Meta som genom fokus på organisation och tuffa investeringar under sina år som vd för Coop Butiker & Stormarknader har förflyttat ledarskapet och grunden för verksamheten i en positiv riktning. Vi tackar Lars Ericsson för mycket väl utfört uppdrag under de gångna åren som vd för Konsumentföreningen Stockholm/Föreningen Coop Östra. Styrelsen önskar unisont Lars Ericsson stor lycka i sitt nya uppdrag, säger Kerstin Wallentin styrelseordförande i Föreningen Coop Östra.

– Jag vill också tacka Lars Ericsson för ett gott samarbete och önska honom all lycka i nya uppdraget. Tillsammans med medarbetarna på Coop Butiker & Stormarknader och Föreningen Coop Östra fortsätter bygget av Sveriges bästa matkedja närmast genom att forma en effektiv och kulturellt slagkraftig verksamhet fram till starten av Coop Östra vid årsskiftet, säger Meta Persdotter vd på Coop Butiker & Stormarknader och tillträdande vd på Föreningen Coop Östra.

Om Föreningen Coop Östra
Föreningen Coop Östra är Sveriges största konsumentförening med över 1,3 miljoner medlemmar i föreningsområdet Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Föreningen äger och driver närmare 200 butiker i föreningsområdet via bolaget Coop Butiker & Stormarknader. Vår övertygelse är att vi tillsammans bidrar till ett mer hållbart samhälle och vår viktigaste uppgift är att göra Coop och Coops butiker så bra som möjligt för dig som är medlem. Föreningen Coop Östra grundades 1916 och är en del av den svenska konsumentkooperationen. För mer information se https://www.coopostra.se/

Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker---stormarknader