Nytt Stora Coop planeras i Barkarby

Under slutet av 2024 planerar Coop Butiker & Stormarknader att öppna ett nytt Stora Coop i Barkarby norr om Stockholm.

– Att etablera en ny matmarknad i ett av de mest expansiva områdena i Stockholm är en fantastisk möjlighet och något vi mycket ser fram emot. Tillsammans med befintliga Coop-butiker i närområdet kommer vi att kunna erbjuda de boende i Barkarby och Järfälla kommun en heltäckande livsmedelsservice i absolut toppklass, säger Meta Persdotter, VD för Coop Butiker & Stormarknader.

Nya Stora Coop kommer att ligga i Decathlons tidigare lokal vid södra infarten till Barkarby handelsområde. Under våren påbörjas i samarbete med fastighetsägaren anpassning av lokalen med planerad verksamhetsstart under slutet av 2024.

– Det här är ett drömläge för en stormarknad. Det finns redan i dag ett stort kundunderlag i området som kommer att växa ytterligare under många år framåt. Det känns riktigt bra att teckna det här avtalet och jag ser fram emot ett långvarigt och fruktbart samarbete med Coop, säger Thomas Holm, VD och styrelseledamot vid Svenska Handelsfastigheter.

Barkarby har nyligen av Handelns utredningsinstitut (HUI) konstaterats vara Sveriges näst största handelsområde sett till omsättning och i tillägg planerar Järfälla Kommun att fram till 2035 utveckla en helt ny stadsmiljö på det gamla flygfältet i Barkarby och Veddesta södra industriområde. Här planeras bland annat 14 000 nya bostäder, kontor, hotell, verksamhetslokaler, förskolor samt en ny kollektivtrafiknod för Stockholm och hela Mälardalen med tunnelbana, pendeltåg, bussar och regionaltåg i direkt anslutning till vararandra.

Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Konsumentföreningen Stockholm, som med nära 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker---stormarknader