Överväldigande majoritet för säsongsanpassat och svenskodlat

En majoritet av Sveriges konsumenter är överens om att säsongskonsumtion och lokal produktion är två av de viktigaste delarna i hållbar livsmedelskonsumtion. Fler än 8 av 10 kan tänka sig att handla säsongsbaserad frukt och grönt för att i högre utsträckning äta svenskodlat och 70 procent föredrar en tomat odlad i växthus i Sverige över en friväxande ekologisk tomat importerad från Spanien. Det visar en rapport framtagen av HUI Research på uppdrag av Coop Butiker & Stormarknader.

Konsumenterna villiga att säsongsanpassa sina inköp av frukt och grönt

En kartläggning av Sveriges konsumenters inställning till hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion som tagits fram av Coop Butiker & Stormarknader i samarbete med HUI Research visar att fler än 8 av 10 konsumenter är villiga att handla säsongsbaserade frukt och grönsaker för att i högre utsträckning äta svenskodlat. Både kvinnor och män är positivt inställda.

– Det är glädjande att se att det finns stort stöd för hållbar livsmedelskonsumtion och att så många konsumenter förknippar svenska livsmedel som hållbara. Att handla svenskproducerat är en nyckel för att få med sig en hållbar livsmedelskasse hem till köket. I takt med klimatförändringarna kommer det bli allt svårare att odla kring ekvatorn samtidigt som vi relativt sett kommer ha bättre förutsättningar att odla i Sverige. Vi i Sverige har både en möjlighet och skyldighet att producera mer livsmedel, med lägre klimatavtryck, till en växande värld, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

– Det är verkligen glädjande att se att en sådan överväldigande majoritet faktiskt kan tänka sig att handla säsongsanpassat och att konsumenterna inte per definition förväntar sig att butiken ska ha samma sortiment året runt. Med den vetskapen kan vi i butiksledet tillsammans med våra kunder göra betydande skillnad klimatmässigt. Det ställer också krav på oss att vara lyhörda för kundernas efterfrågan och hjälpa till med goda val såväl i butik som online, att arbeta ännu mycket mer med matinspiration och spännande säsongsanpassade recept, säger Meta Persdotter, vd på Coop Butiker & Stormarknader AB.

Konsumenterna föredrar svenskodlat

Närodlat går före ekologiskt. Den svenskodlade tomaten är i topp när konsumenten får välja. Sju av tio föredrar en tomat odlad i växthus i Sverige över en friväxande ekologisk tomat importerad från Spanien.

– Jag blir glad att svenskt och att närodlat är viktigt för konsumenterna. Att göra tillsammans är ett nyckelord i detta. Vi i butiksledet är en del av en process i livsmedelskedjan. Vi kan också ställa högre krav vad vi säljer lokalt för att verkligen för att jobba tillsammans med det närodlade runt varje butik. Coop har nästan fyra miljoner medlemmar som också kan vara med och kravställa. Vi har ett ansvar att tala om för dem att de har den kraften. Det är också ett sätt att trycka mot oss och mot livsmedelskedjan, säger Meta Persdotter.

– Resultatet från undersökningen visar att svenska konsumenter känner sig trygga med att vår inhemska livsmedelsproduktion håller högsta klass. Och det är precis så det är. Faktum är att svensk livsmedelsproduktion är världsledande med exempelvis lägst klimatavtryck och lägst antibiotikaanvändning i djurhållningen i hela EU. Genom att köpa svenska livsmedel ökar efterfrågan och vi kan säkra en svensk livsmedelsproduktion, vilket är en viktig beredskapsfråga, säger Anna Karin Hatt.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av HUI Research genom en webbenkät med 2 006 respondenter med riksrepresentativt urval avseende på kön, ålder och region. Undersökningsperioden var 24-29 maj 2023.