Premiär för butiksleveranser till Coop Butiker & Stormarknader från Coops nya helautomatiserade varuterminal i Eskilstuna

Idag den 8 mars klockan 05.15 skrevs detaljhandelshistoria inom Coop Butiker & Stormarknader. Den första leveransen från Coops nya helautomatiserade varuterminal i Eskilstuna, hjärtat i Coops nya varuförsörjning, anlände Stora Coop Garnisonen i Linköping. Utrullningsplanen fortsätter fram till sommaren då samtliga butiker i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland beräknas vara anslutna.

Leveranserna från Coops nya varuterminal i Eskilstuna markerar en viktig milstolpe och ett paradigmskifte för hela Coop samt för Coop Butiker & Stormarknaders logistikkedja (från leverantörer till medarbetarna på terminalen och i butikerna). Den nya varuterminalen är den enskilt största satsningen i Coops historia och representerar framtidens logistiklösning med en markant effektivisering av verksamheten. I första omgången ansluts 28 butiker i Östergötland, följt av övriga butiker i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland i en stegvis övergång.

Coops nya varuterminal bidrar till Coops övergripande strategiska mål genom att förbättra kundupplevelsen, öka effektiviteten inom logistik och bli än mer hållbar som aktör. Det automatiserade plocket kommer att ha hjälp av en optimeringsmotor som förbättrar sättet som varorna ligger på pallarna. Den kommer också att hjälpa till att minska “luften” eller öka antalet varor per pall och därmed minskar transportbehoven. Genom digitala satsningar får Coop mer kunskap om kundernas inköpsvanor, och med den nya logistiklösningen tillse att rätt varor är på rätt plats vid rätt tillfälle i butik.

– Denna första leverans markerar en historisk förändring av vår varuförsörjning till ett hypermodernt och effektivt arbetssätt. Vi har arbetat en längre tid med förberedelser och utbildning och nu väntar några månader av praktisk implementering och inkörning av det nya systemet. Med stor ödmjukhet ser vi fram emot den fortsatta upptrappningen och att successivt se resultatet i form av att bättre och mer träffsäkert kunna tillmötesgå det våra kunder önskar när de önskar det, säger Erik Edvardsson, direktör erbjudande, varuflöde & projekt på Coop Butiker & Stormarknader.

– Vi har förberett detta länge och det är verkligen spännande att få vara en av de första butikerna inom Coop Butiker & Stormarknader att ta emot en leverans från nya varuterminalen. Det är en speciell känsla när varorna beställs automatiskt och veta att de sedan plockas och packas av robotar. Vi vinner mycket tid som vi i stället kan lägga på det absolut viktigaste för oss - att möta våra kunder i butiken, säger Michael Engback, butikschef på Stora Coop Garnisonen.

Idag den 8 mars klockan 05.15 skrevs detaljhandelshistoria inom Coop Butiker & Stormarknader då Michael Engback, butikschef på Stora Coop Garnisonen i Linköping, tog emot första pallen från Coops nya helautomatiserade varuterminal i Eskilstuna.

Coops nya varuterminal, utsedd till årets logistiketablering 2022, är en av Europas största helautomatiserade terminaler för livsmedel och kommer att leverera färskvaror, kolonial och nonfood-varor till samtliga Coops cirka 800 butiker i Sverige. På terminalen arbetar drygt 400 personer samtidigt som 95 procent av plocket i terminalen är automatiserat. Terminalen beräknas den vara i full drift under andra halvåret 2024.