Premiär för nya Stora Coop Spånga – en one-stop-shop för urban matglädje

Idag öppnade nya Stora Coop Spånga, en unikt bostadsnära Stora Coop byggd enligt Coops matmarknadskoncept med fokus på matglädje, kundmöte och inspiration.

Nya Stora Coop Spånga, den 27:e Stora Coop-butiken inom Coop Butiker & Stormarknader, är speciell. Det är den första Stora Coop som är placerad i ett bostadskvarter (normalt förläggs Coops stormarknadskoncept en bit utanför renodlade bostadsområden). Tanken bakom etableringen är att Bromstensstaden, där denna butik ligger, är ett exempel på en ny modern stadsdel som kommer att få cirka 2 500 bostäder, skola, idrottshall, service, flera arbetstillfällen samt mycket väl utbyggda kommunikationer. Den moderna urbana familjen förväntas inte att ha eller använda bil på samma sätt som tidigare, och då vill Coop Butiker & Stormarknader kunna erbjuda medlemmar och kunder ett bostadsnära stormarknadskoncept - en one-stop-shop där de kan hitta allt de behöver i matväg för vardag som helg till riktigt bra priser.

Modern matdestination

Nya Stora Coop Spånga är utformad enligt Coops matmarknadskoncept, det vill säga en mötesplats som andas och förmedlar matglädje, inspiration och kunskap. Butiksytan är 2 600 kvadratmeter med ett brett sortiment för såväl goda som hälsosamma och hållbara val. Kunderna möts av en vertikal inomhusodling med grönsaker och örter, en manuell delikatess- och fiskavdelning, en chark och ett butiksbageri. I utcheckningen finns snabbkassor, självscanning (Shop Express) och möjlighet att betala med mobilen/Coop Scan & Pay. För de som önskar e-handla via coop.se finns hämtaskåp utanför. Bilburna kunder kan parkera såväl i markplan som i garage. Butikens öppettider är 07-22 alla dagar och personalteamet består av cirka 50 medarbetare med butikschef Johan Svensson i spetsen.

– Vi är oerhört stolta över att idag öppna Stora Coop Spånga. Butiken markerar dels vår fortsatta expansion som medlemsägd livsmedelskedja och är samtidigt en innovativ format-nyhet - en urban saluhall i storformat. Vår satsning på matmarknadskonceptet inleddes hösten 2020 då vi invigde Coop Hagastaden och 2022 då vi nyinvigde Stora Coop Haninge. Med Stora Coop Spånga tar vi konceptet närmare kunden, på bäravstånd. Samtidigt som det fysiska besöket i butiken ska upplevas med alla sinnen, vill vi att den sammanvägda upplevelsen ska vara fygital där ett fysiskt butiksbesök mycket väl kan föregås av ett digitalt och även slutföras den vägen helt eller delvis, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader.

– Stora Coop Spånga är rakt igenom en helt ny butik som jag hoppas och tror att våra medlemmar och kunder i Spånga med omnejd kommer att ta till sig och verkligen uppskatta. Det känns fantastiskt att vara del i utvecklingen av hur Coop möter konsumenter på deras villkor och samtidigt tillsammans med mitt team, i samverkan med våra kunder, skapa en ny mötesplats och matdestination med fokus på inspiration och matglädje, säger Johan Svensson butikschef på Stora Coop Spånga.