Skärgårds-Coop utökar med 18 nya bryggor säsongen 2024

Coop Butiker & Stormarknader fortsätter att serva kunder och medlemmar som vill ta med sig sitt Coop ut till Stockholms skärgård under sommarmånaderna. ”Skärgårds-Coop” utökas för säsongen 2024 från 35 till 49 stopp och får 18 nya angöringsbryggor. Premiärturen körs torsdag den 13 juni och fortsätter fram till fredag den 23 augusti.

Inför säsongen 2024 utökar Coop Butiker & Stormarknader antalet stopp från 35 till 49 och adderar 18 nya angörningsbryggor. Den norra turen trafikerar mellersta skärgården och inkluderar 33 stopp från Puttisholmen norr om Vindö, runt Sandhamn och söderut till Nämdö via Runmarö. Stoppet på Granholmen sydöst om Södermöja har utgått samtidigt som 14 nya bryggor har tillkommit. Den södra turen trafikerar öar lite längre söderut och inkluderar 16 stopp från Hässelmara på Ornö, runt Ornö och avslutas på Fåglarö nordväst om Ornö. Stoppen på Näsudden och Spränga på Utö har utgått samtidigt som fyra nya bryggor har tillkommit. Respektive rutt trafikeras större delen av sommaren två gånger i veckan, tisdag till fredag, med leverans på norra turen mellan klockan 12.25-19.15 och på södra turen mellan klockan 13.20-18.40. Leveransavgiften är 299 kronor och det beställningsbara sortimentet motsvarar i det närmaste utbudet på Stora Coop inklusive delikatesser, färdiglagat och bageri. Priserna är desamma som på Stora Coop och beställningar kan läggas dygnet runt alla dagar i veckan på https://www.coop.se/handla/skargardsleveranser.

– Vår filosofi är att alltid finnas på plats med hela vårt sortiment, oavsett tidpunkt eller plats för de kunder och medlemmar som vill handla hos oss. Vi inledde satsningen på Skärgårds-Coop 2021 och mycket glädjande har den fallit ut väl och blivit i det närmaste en institution i Stockholms skärgård. Vi är väldigt stolta över att i år kunna utvidga med 14 nya stopp och 18 nya angörningsbryggor. Med Skärgårds-Coop erbjuder vi våra medlemmar och kunder en hög servicegrad även under sommar- och semestertid och bidrar samtidigt till att hålla Stockholms skärgård levande vilket känns fantastiskt, säger Meta Persdotter vd för Coop Butiker & Stormarknader

På sensommaren den 23 augusti då Skärgårds-Coop gör säsongens sista leverans, fortsätter e-handelsleveranser till de permanenta Hämta-skåpen invid färjelägena vid Furusund, Östanå och Dalarö samtidigt som året-runt-boende skärgårdsbor kontinuerligt välkomnas till Coops skärgårdsbutiker; Coop Berg och Coop Långvik på Möja och Coop Ingmarsö.

Norra turen (onsdagar och fredagar) Södra turen (tisdagar och torsdagar)
Brygga Angöring* Brygga Angöring*
Puttisholmen (Ny) 12.25 Hässelmara, Ornö (Ny) 13:20
Galtholmen (Ny) 12.38 Brevik stugområde, Ornö 14:00
Lillängsviken/Sollenkroka Ö 12.47 Björkösund, Ornö 14:25
Träskö-Gåln 13.03 Lättinge, Ornö 14:40
Ytterö 13.09 Ornö Kyrka 15:20
Södra Träskö 13.22 Mefjärd 15:30
Södra Stavsudda 13.31 Fiversätraö 16:20
Korsö 13.40 Östra Fiversätraö/Ängsholmssund (Ny) 16:40
Hagede 14.21 Söderviken, Ornö 17:00
Harö 14.30 Söderviken servicebrygga yttre, Ornö 17:20
Hasselkobben (Ny) 14.48 Söderviken servicebrygga inre, Ornö (Ny) 17:35
Eknö Västerskaten (Ny) 14.56 Ornöboda, Ornö 17:55
Mjölkkilen, Skarprunmarn (Ny) 15.02 Aspö, Dalarö 18:20
Telegrafholmen/Almabryggan 15.20 Stora Segholmen 18:30
Trovill, Sandön 15.33 Morholmen, Fåglarö (Ny) 18:40
Sandhamn 15.48 Fåglarö
Söderby, Runmarö 16.25
Tjusvik, Nämdö 16.50
Skärvassa, Nämdö 17.01 * Angöringstiderna är ungefärliga. Vid behov av omlastning till följd av ett stort antal beställningar utökas angöringstiden på norra turen med cirka 70 min från Eknö Västerskaten och på södra turen med cirka 75 minuter från Ornö Kyrka.
Aspö By 17.16
Aspö Norr (Rydegårds brygga) (Ny) 17.26
Nämdöböte, Nämdö 17.38
Östanvik, Nämdö 17.48
Kalkberget, Nämdö (Ny) 17.58
Solvik, Nämdö (Ny) 18.07
Orrö (Ny) 18.13
Sand, Nämdö 18.19
Ekholmen (Ny) 18.31
Ängsholmen, Nämdö (Ny) 18.38
Uvöskaten (Ny) 18.48
Uvö 18.57
Mörtö (Ny) 19.06
Mörtö Södra (Ny) 19.16

Norra turen från Puttisholmen norr om Vindö, runt Sandhamn och söderut till Nämdö via Runmarö. Södra turen från Hässelmara på Ornö, Ornö runt till Fåglarö nordväst om Ornö.