Trio från Coop Butiker & Stormarknader med i Dagligvarugalans jury

En trio från Coop Butiker & Stormarknader har valts in i juryn för 2024-års Dagligvarugala. Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje, är med i juryn för ”Årets Butikskök, Alexandra Berglund, Direktör HR Kvalitet & Säkerhet, i juryn för ”Årets Medarbetare” och Mikael Pettersson, Butikschef Stora Coop Orminge, i juryn för Årets Leverantör. Vinnarna utses på Dagligvarugalan den 14 november.

Samtliga tre medarbetare från Coop Butiker & Stormarknader, Henrik, Alexandra och Mikael, medverkade i fjolårets jury för Dagligvarugalan. Den gången i juryn för ”Årets butiksrestaurang”, ”Årets medarbetare” respektive ”Årets Leverantör”.

Årets Butikskök

Årets butikskök kan vara ett restaurang- eller produktionskök som trots utmaningarna i samhället utvecklat sitt sätt att tänka kring sin satsning på måltidslösningar. I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga. Man har:

• hittat nya eller utvecklat befintliga sätt att arbeta
  • uppvisat visioner och mod
  • jobbat aktivt med synergier mellan avdelningar för att främja hållbarhet
  • till stor del gått sin egen väg och är en förebild för andra i branschen

– Butiker med kök kan erbjuda kunderna olika egentillverkade rätter, måltidslösningar och komponenter till matbordet, som verkligen kan sätta butiken och matglädjen på kartan i lokalsamhället. Butikens kök erbjuder också en fantastisk möjlighet att minska butikens matsvinn. Genom att ta hand om och förädla produkter som är på väg att passera bäst-föredatum, gör köket en strålande hållbarhetsinsats för butiken. För att lyckas med detta på bästa sätt krävs goda kunskaper i matlagning, fantasi och affärsmannaskap. Det ska bli fantastiskt roligt att för andra året i rad medverka i juryn och få förmånen att på nära håll studera alla duktiga medarbetare på butikskök runt om i Sverige, säger Henrik Liljenberg, Butikscoach matglädje på Coop Butiker och Stormarknader.

Årets Medarbetare

Årets medarbetare inom dagligvaruhandeln ska vara en person som utmärkt sig genom exceptionell service till butikens kunder och som stöttar, lyssnar och hjälper sina kollegor. Denna medarbetare bidrar både till bra stämning på arbetsplatsen och till butikens utveckling. I bedömningen kommer följande värden att vara viktiga:

• Hög kvalitet på servicen gentemot butikens kunder
  • Stöttande och motiverande kollega som skapar arbetsglädje
  • Gjort insatser utöver det vanliga

– Mötet med kunden i butik har stor påverkan på varumärket och är helt avgörande för att lyckas som aktör inom dagligvaruhandeln. Butiksmedarbetare är ett yrke som ständigt utvecklas i takt med kundernas förväntningar och skiftande beteendemönster liksom utvecklingen i livsmedelsbranschen med matglädje och inspiration i fokus. Att ligga i framkant bygger på individuell prestation liksom företagskultur och lagarbete. Det ska bli fantastiskt roligt att för andra året i rad medverka i juryn och få förmånen att på nära håll studera alla duktiga medarbetare inom dagligvaruhandeln runt om i Sverige, och självfallet även att ta med mig inspiration tillbaka till oss på Coop, säger Alexandra Berglund, Direktör HR, Kvalitet och Säkerhet på Coop Butiker och Stormarknader.

Årets Leverantör

I kategorin ”Årets Leverantör” söker juryn kandidater som har bidragit till att skapa mervärden till dagligvarubranschen. Priset har instiftats för att engagera, inspirera och lyfta fram:

• Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment, metoder och arbetssätt
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling och rådgivning

– Att vara en av Sveriges ledande leverantörer inom dagligvarubranschen ställer höga krav, kanske högre än någonsin tidigare. Jag ser framför mig ett företag som i samarbete med handeln lyhört, snabbfotat, idérikt och insiktsfullt kontinuerligt utvecklar sina produktkategorier med ett stort fokus på hållbarhetsarbetet i alla led. Det ska bli fantastiskt roligt att åter medverka i juryn och få förmånen att på nära håll studera alla duktiga leverantörer inom dagligvaruhandeln runt om i Sverige, säger Mikael Pettersson, butikschef på Stora Coop Orminge.

Fler jurymedlemmar från Coop

Utöver trion från Coop Butiker & Stormarknader medverkar även följande Coop-medarbetare som jurumedlemmar på årets Dagligvarugala: Niklas Zeitlin chef e-handel och B2B på Coop Sverige medverkar i juryn för ”Årets E-handlare”; Magnus Wåhlander vd Coop Mitt i juryn för ”Årets Butik” och Majsan Pense ansvarig sortiment & inköp färskt Coop Sverige i juryn för ”Årets Kött - & Charkavdelning”.

Mer om Dagligvarugalan: http://www.dagligvarugalan.se