Den nordiska konsumentkooperationen ökar fokus på butikskedjorna

Report this content

Den nordiska konsumentkooperationen ökar fokus på butikskedjorna Butikskedjorna utgör kärnan i den nya organisationsstruktur som Coop Nordens styrelse fattade inriktningsbeslut om förra veckan. Den nya organisationen ökar fokus på konsumentkooperationens huvuduppgift - att ge medlemmar och kunder bra produkter till bra priser genom en effektiv kedjedrift. Samordningen inom Coop Norden tar i och med förslaget ett naturligt nästa steg. Verksamheten i dotterbolagen Coop Sverige och Coop Danmark integreras i Coop Norden vilket medför att ledningsstrukturen ändras. Ledare för kedjor och varuförsörjning kommer att samlas kring samma ledningsbord. En beslutsnivå försvinner. När det gäller verksamheten i Coop Norge så har den en annorlunda uppbyggnad och berörs inte. - Coop Norden har 11 miljoner kunder och är Nordens största dagligvaruaktör. För att våra kunder och medlemmar verkligen ska få nytta av det skapar vi nu en plattare organisation med snabbare och effektivare beslutsvägar, säger koncernchefen Svante Nilsson. Tanken med bildandet av Coop Norden 2002 var just att skapa ett starkare konsumentägt alternativ för att möta den allt hårdare konkurrensen från inhemska och utländska aktörer. Sedan starten har en lång rad åtgärder genomförts: · Samordning av varuförsörjning som givit Coop den största inköpsmuskeln i Norden. · Samordning av affärsutveckling, IT och andra affärsstödjande verksamheter. · Utveckling av gemensamma varumärken, där vi nu lanserar allt fler produkter i vårt master brand Coop och där lågprisvarumärket X-tra redan är en succé på samtliga marknader. · Utveckling av nya konkurrenskraftiga butikskoncept där Coop Extra som lanserats i Sverige under 2004 är det första. Nästa lansering är när vi i slutet av september öppnar den första nordiskt vidareutvecklade stormarknaden i Värmdö utanför Stockholm. · Gemensamt marknadsföringsarbete som under november kommer att resultera i den första gemensamma marknadskampanjen. I och med den nya, plattare organisationen - som har butikerna och mötet med kunden i fokus - stärker Coop Norden sin konkurrenskraft ytterligare. - Vi fokuserar på försäljning och resultat genom att fortsätta att bygga en effektiv och kraftfull organisation med kedjorna som kraftcentrum. Vi skapar ett tätare samarbete mellan kedjorna och varuförsörjningen och kan bättre ta tillvara all kompetens inom företaget, säger Svante Nilsson. Coop Nordens kedjeverksamheter i Danmark och Sverige har många likheter och i den nya organisationen förenklas erfarenhetsutbyte och integration. Att Norge inte berörs beror på att Coop Norge inte driver butiker utan äger och utvecklar själva butikskoncepten. I samband med att inriktningsbeslutet genomförs sker ett antal personförändringar: Svein E Skorstad, vd i Coop Sverige, kommer att kvarstå som ställföreträdande koncernchef i Coop Norden och får ett nytt ansvarsområde när Coop Sveriges ledningsstruktur avvecklas. Roger Gehrman, chef för Coop Nordens Varuförsörjning, kommer att kvarstå som vice vd i Coop Norden. Han kommer att få ett nytt ansvarsområde när den samlade varuförsörjningsorganisationen delas upp. I samband med att ledningsstrukturen förändras har H. C. Madsen, Vd i Coop Danmark och vice vd i Coop Norden, valt att lämna företaget. - H. C. Madsen har gjort betydande insatser för Coop både i Danmark och Norden under en viktig omställningsperiod. Jag beklagar att han nu väljer att lämna oss men jag har samtidigt stor respekt för hans beslut, säger koncernchefen Svante Nilsson. Per Bank, i dag chef (varuförsörjning och affärsutveckling) i Coop Danmark, utnämns till t f vd i Coop Danmark. I den nya organisationen kommer han att bli chef för funktionen Supermarked Danmark, som innehåller kedjorna Dagli´brugsen, Lokalbrugsen, Superbrugsen och Irma. Jesper Lien, i dag utvecklingschef i Coop Danmark, kommer att bli ny chef för Superbrugsen. Alfred Josefsen, som under en period fungerat som chef för både Superbrugsen och Irma, kommer att återgå till sin befattning som chef för Irma. I samband med att Per Bank får nya uppgifter kommer Jan Lundgren, som är chef för Coop Norden Food, tillika att bli t f chef för Food Danmark. Dorte Bruun, i dag chef för personalutveckling i Coop Danmark, blir chef för Personalfunktionen i Coops danska verksamhet. Organisationsskiss bifogas. För ytterligare information och kommentarer kontakta: Svante Nilsson, vd Coop Norden, +46 8 743 54 01 Maria Arnholm, informationsdirektör, +46 703 74 42 89 Coop Norden AB etablerades den 1 januari 2002. Företaget har 28 000 anställda och cirka 1 100 butiker och stormarknader i Danmark, Norge och Sverige. Omsättningen är 85,5 miljarder SEK. Tillsammans med de detaljhandelsdrivande föreningarna har man drygt 3 000 butiker och stormarknader. Den sammanlagda butiksomsättningen uppgår till 135 miljarder SEK. Koncernkontoret ligger i Stockholm ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT20600/wkr0001.pdf PM Coop Norden 040913 pdf-format http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/13/20040913BIT20600/bild.html Bilder