Coops medlemspanel om julstöket: Ja till jul med färdigmat och damm i hörnen

Report this content

Glöm mormors inlagda sill och nybonade golv. Inför den stundande julhelgen önskas istället färdigmat – och lite damm i hörnen är helt okej. Åtminstone enligt Coops medlemmar där 35 000 svarade på frågor om konsumtionsvanor inför den stundande högtiden.

I Coops nyligen genomförda Medlemspanel svarade drygt 70 procent att det är viktigt eller mycket viktigt att julmaten går snabbt att tillreda. Över 50 procent uppgav att de gärna köper färdig mat till julbordet. I en avslutande öppen fråga framgick också att en majoritet längtar efter en stressfri jul där städning och andra ”måsten” hamnar långt ner på prioritetslistan.

– Vi på Coop ser ju hur försäljningssiffrorna av färdigmat stadigt ökar och inte minst under julen. Allt fler söker snabbare måltidslösningar som frigör tid till andra saker. Intresset för tips, hjälp och inspiration är stort, vilket vi på Coop har tagit fasta på genom färdiga måltidsalternativ, snabba recept och handgripliga checklistor i såväl butik som på www.coop.se, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige.

Som en inspirationskälla inför årets största högtid har Coop dessutom skapat den interaktiva sajten www.uppdaterajulbordet.se. Här finns tips för en enklare jul och förslag på både annorlunda och lite nyttiga recept till julbordet. En viktig dialog för att i butik kunna möta medlemmarnas behov, är Coops Medlemspanel som genomförs löpande. Den senaste undersökningen fokuserade på mat- och konsumtionsvanor inför och under julen. Den avslutande öppna frågan var även en del i en tävling där vinnaren erhöll julmat från Coop för ett värde av 2000 kronor.

Vinnande tipset för en bättre jul i Coops julpanel:
Planera dina inköp. Strunta i allt måste vara så perfekt. Köp färdigmat. Ta hjälp om du inte hinner med!

Julmat som svensken helst köper färdig – enligt Coops medlemmar:
1. Sill-/rödbetssallad, 60%
2. Sylta, 58%
3. Sillinläggningar, 57%

Julmat som svensken vill laga själv – enligt Coops medlemmar:
1. Griljera skinkan, 91%
2. Janssons frestelse, 84%