• COOP_not in use/

Pressmeddelande 2007-09-12 Sveriges största konsumentundersökning från Coop visar: Snabb eko-mat framtidens konsumentkrav

Report this content

Viljan att handla hälsosam och ekologisk mat är stark hos svenska folket. Däremot är tidsbrist ofta ett hinder på vägen. Många efterfrågar också lägre priser och inspiration för att lyckas i sina ambitioner. Det visar en ny konsumentundersökning från Coop om konsumtion i relation till tid, hälsa och miljö baserad på 61 200 svar från medlemmar och kunder. I dag presenteras de samlade resultaten i en färsk rapport: Coop-rapporten.

Genom Coop-rapporten vill Coop visa på de förändringar i konsumtionsmönster som Sverige står inför. I den nya rapporten framgår det att många människor har svårt att omsätta sina ambitioner i verkligheten. Det största hindret är att konsumenterna lider av tidsbrist. 65 procent av de tillfrågade säger bland annat att matlagningen måste gå att klara av på högst 30 minuter varför efterfrågan på tidseffektiv och nyttig mat är stor.

Ekologi och miljö engagerar konsumenterna starkt. Nästan nio av tio tillfrågade säger att det är mycket eller ganska viktigt att handla ekologiska livsmedel, framför allt i syfte att rädda miljön. Dessutom växer lokalproducerade varor i popularitet. I rapporten säger närmare åtta av tio att det är viktigt att köpa mat som främjar lokala odlare och uppfödare.

– Nu är det upp till oss att ta fram nya lösningar som sparar tid och hjälper kunderna att handla mer hälsosamt och ekologiskt. Vi ska utveckla sortimentet och vi ska bli ännu bättre på att hjälpa och inspirera kunderna i våra butiker och stormarknader, säger Thomas Evertsson, vd Coop Sverige.

Uppgifterna i Coop-rapporten visar också att drygt nio av tio konsumenter tycker att hälsa är en avgörande faktor vid matinköp. Endast smak kommer högre upp på prioriteringslistan. Coops kunder har en ljus bild av framtiden – 86 procent menar att nyttig mat kommer att stiga i popularitet. Däremot tycker många att ekologiska produkter i allmänhet är för dyra. Drygt sju av tio säger att de skulle köpa mer ekologiska varor om priset var lägre.

De samlade resultaten i Coop-rapporten utgör den största konsumentundersökningen i sitt slag med 61200 svar. Uppgifterna bygger på resultaten från ett antal webbaserade medlemsundersökningar som genomförts på www.coop.se mellan juni 2006 och juni 2007. Undersökningarna var öppna för alla Coops medlemmar. De svarande är i åldrarna 18-99 år varav 65 procent är kvinnor. Coop-rapporten baseras också på svar från 5000 ungdomar i åldrarna 15-17 år som svarade på frågor via den nätbaserade mötesplatsen Lunarstorm under försommaren 2007.

Medlemspanelen är ett nytt sätt för Coop att ha ett kontinuerligt samtal med kunder, medlemmar och därmed också ägare för att kunna möta deras önskemål och behov.

De viktigaste resultaten ur Coop-rapporten:

• 65 procent säger att matlagningen måste klaras av på 30 minuter.
• 74 procent uppger att det framför allt är familjen som påverkar matinköpen.
• 86 procent tror att nyttig mat kommer att bli mer populärt i framtiden.
• 77 procent säger att de skulle äta mer ekologisk mat om priset var lägre.
• 87 procent tycker det är mycket eller ganska viktigt att handla ekologiska livsmedel.
• 77 procent tycker det är viktigt att stödja lokala producenter.
• 92 procent anser att det finns ett samband mellan ekologisk mat och bättre hälsa.