Pressmeddelande 2007-11-29 Ny undersökning bland Coops medlemmar visar Laga maten snabbt – njut den långsamt

Report this content

Idag är tidspressen en faktor som påverkar flertalet människor. Som en reaktion på den hektiska tillvaron tycks vi svenskar ha hittat en oas i själva måltidsstunden. Det är få som hoppar över frukost, lunch och middag - till och med mellanmålen tycks vara dyrbara mikropauser. Det visar resultaten från Coops senaste medlemsundersökning som besvarats av 44 000 personer.

Enligt Coops medlemmar och kunder är det få som vill spendera speciellt mycket tid framför spisen. Nära tre av fyra personer vill endast ägna sig åt 10-30 minuters matlagning per dag. Desto viktigare är själva stunden vid bordet där över 85 procent menar att de vill äta maten i lugn och ro.

Majoriteten vill dessutom helst inta måltiden i det egna hemmet, speciellt frukost och middag där 80 procent säger att de lagar och äter dessa mål hemma. Lunch är något många väljer att äta utanför hemmet; vare sig det handlar om lunch på restaurang, medhavd matlåda eller färdigpackade måltidsalternativ från matbutiken. Svaren i Coops undersökning visar också att flertalet efterfrågar kombinationen snabblagad, god och hälsosam mat.

- Resultaten visar att allt fler söker förenklingar i tillvaron som sparar tid. Samtidigt finns ett stort intresse för hälsosam mat. Här har vi inom Coop en viktig uppgift att fylla genom att tillgodose våra konsumenters önskemål; att leverera tidsbesparande, hälsosamma lösningar, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige.

Att hoppa över en måltid tycks inte heller vara ett alternativ enligt Coops medlemmar. Mindre än fem procent svarar att de står över frukost och mindre än tre procent menar att de regelbundet hoppar över lunch eller middag. Mellanmålen upptar också en viktig plats i de flesta människors vardag och även de ska helst konsumeras i lugn och ro. Däremot kan flera av de svarande tänka sig att äta något i farten på väg till och från olika aktiviteter.

Coop genomför löpande Medlemspaneler på www.coop.se. Undersökningarna är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare för att i butik kunna möta deras önskemål och behov. Frågor om måltidsvanor ingick i en större undersökning som fokuserade på matvanor i dag och i framtiden.