Avtal för Coop Sverige klart och styrelsen utsedd

Ett samarbetsavtal med utgångspunkt från den avsiktsförklaring om Coop Sverige som presenterades före sommaren är nu klart. Genom det nya bolaget Coop Sverige AB skapas en stark och effektiv strategisk styrning av Coop i hela landet, samtidigt som de lokala konsumentföreningarna behåller butiksägande och drift. Avtalet träder i kraft 1 januari 2014. Till styrelsen för Coop Sverige rekryteras bland andra Bodil Eriksson och Sven-Olof Kulldorff som har gedigna erfarenheter från detalj- och dagligvaruhandeln. Rekrytering av vd pågår.

Som en konsekvens dels av det nya samarbetsavtalet, dels av Coops tuffa situation på marknaden har ett besparingsmål på totalt 500 miljoner kronor under 2013-2015 för KF och Coops centrala organisationer satts upp. Personalminskningar inom dessa organisationer bedöms uppgå till 200 personer. Inga generella personalminskningar i butiksledet planeras.

KF blir en renodlad ägarorganisation med fokus på ägarstyrning och förbundsfrågor.

En process för att skapa en ny organisation som svarar mot samarbetsavtalet samt besparingsbetinget inleds omgående. I denna process kommer samtliga bolag inom KF och Coop att genomlysas.

I ett första steg slås marknads- och inköpsbolaget samman och efterhand tillkommer fler bolag. De KF-ägda butikerna i Coop Butiker & Stormarknader AB blir ett dotterbolag till Coop Sverige.

– Vi har haft mycket konstruktiva diskussioner och jag kan konstatera att avtalet ligger helt i linje med intentionerna i avsiktsförklaringen. Vi har nu ett avtal som ger oss goda förutsättningar att vända Coops negativa trend och säkra en uthållig lönsamhet, säger KFs styrelseordförande Anders Sundström.

– Genom det nya bolaget Coop Sverige AB kan vi ta tillvara den kraft och potential som finns i den samlade konsumentkooperationen. Med en gemensam central styrning, kostnadseffektiv organisation och lokalt förankrad drift ger vi våra konkurrenter en match, fortsätter Sundström.

Starkt dagligvarukunnande i den nya styrelsen

Styrelsen för Coop Sverige AB kommer att bestå av följande personer:

Bodil Eriksson har en lång och gedigen erfarenhet av ledande befattningar i stora företag riktade mot konsumentmarknaden. Hon är idag kommunikationsdirektör för Volvo Car Corporation samt styrelseledamot i Nobia, och har tidigare bland annat varit vice vd för Apotek Hjärtat och Axfood.

Sven-Olof Kulldorff verkar som industriell rådgivare inom områdena retail, category management och inköp till flera bolag. Sven-Olof har tidigare varit vice vd för ICA med ansvar för varuförsörjning, samt chef för hela IKEA-koncernens inköpsverksamhet. Han har även varit styrelseledamot i Bergendahlsgruppen.

Ledamöter som idag är verksamma inom kooperationen blir Thomas Johansson, vd Coop Nord, Ronnie Wångdahl, vd Konsumentföreningen Bohuslän-Älvsborg, Lars Ericson, vd Konsumentföreningen Stockholm, Annica Rutgersson, vd konsumentföreningen Svea. Styrelseordförande blir Anders Sundström.

– Jag är glad över att vi lyckats rekrytera mycket kompetenta personer vars erfarenheter och egenskaper kompletterar varandra väl. Det är ett starkt lag med gedigen erfarenhet och stor kompetens inom handel. Styrelsen är väl rustad för att ta sig an de utmaningar som Coop står inför, säger Anders Sundström.

Coop Sverige AB

Coop Sverige AB får ansvaret för bland annat affärsutveckling, sortiment, varumärkesfrågor och marknadskommunikation för hela Coop. Ett tätare samarbete med tydlig kravställning och gemensam styrning möjliggör stordriftsfördelar och ökad konkurrenskraft. Konsumentföreningarnas butiksdrift jämställs med den KF-ägda butiksdriften i Coop Butiker & Stormarknader AB.

Servicefunktioner kopplade till butiksdriften (exempelvis logistik, IT, personal, ekonomi etc) samlas i Coop Sverige. Finansiering av verksamheten bygger på att butiksdrivande parter betalar en konkurrenskraftig avgift för grundläggande servicefunktioner, med möjlighet att köpa till ytterligare tjänster.

– Arbetet med att skapa en effektivare organisation utifrån besparingsbetinget och de funktioner som ska finnas inom Coop Sverige påbörjas omgående. Genom Coop Sverige skapar vi ett effektivt och kraftfullt samarbete som ger goda förutsättningar för våra 700 butiker runt om i landet att ta sig an den lokala marknaden, säger Johnny Capor, tf vd för KF.

Ny roll för KF

Som tidigare aviserats kommer verksamheter inom KF att avyttras då fokus ligger på dagligvaruverksamheten och relaterade verksamheter. Vi räknar med att återkomma under hösten angående de första stegen i denna process.

KF renodlas därmed till en ägarorganisation med fokus på ägarstyrning och förbundsfrågor.

Ytterligare information och kontakt med talespersoner:

Kristofer Myrevik, informationschef KF och Coop, 070-246 61 97 kristofer.myrevik@coop.se