Charkfabrik öppnar i Värmland tack vare ökat kooperativt samarbete

Coop Sverige har valt att lägga en stor order av bland annat charkprodukter under eget varumärke hos Konsum Värmland. Detta kooperativa samarbete gör att Konsum Värmland nu investerar i en charkfabrik i Kil.

Kundernas ökande efterfrågan på högkvalitativa charkvaror av svenska råvaror är drivkraften bakom satsningen. Coop Sverige och Konsum Värmland har haft ett givande samarbete kring satsningen i Kil och kommer att ha ett fortsatt nära samarbete kring kvalitetsfrågor och utveckling.

– Vi tog kontakt med Konsum Värmland och föreslog ett samarbete vilket utmynnade i att lokalerna i Kil kan tas i bruk. Vi har lagt produktionen hos Konsum Värmland eftersom vi har stort förtroende för deras höga kompetens och kapacitet att kunna leverera riktigt högklassiga produkter, säger Håkan Heldesjö, chef för Food på Coop Sveriges inköp och logistikbolag Cilab, som gläds åt det utökade samarbetet inom den kooperativa familjen.

Coop Sveriges stororder och ökad efterfrågan även i övrigt betyder att Konsum Värmland nu investerar 20-25 miljoner kronor i en egen anläggning i Kil.

– Ordern från Coop Sverige är ett led i den utökade samordningen av inköpsfrågor tillsammans med den samlade konsumentkooperationen, säger Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson. Framgångarna för charkfabriken är ytterligare ett kvitto på att det lönar sig att arbeta med lokala produkter av hög kvalitet.

Det är delar av Konsum Värmlands charkproduktion som förläggs till de lokaler där Swedish Meats (tidigare Scan Väst) hade sin verksamhet fram till 1997. I dag ägs fastigheten av Kils Kommun, där kommer Konsum Värmland att hyra cirka 4 000 kvm. Driftstarten är beräknad till den 1 april. Satsningen kommer också att betyda nya arbetstillfällen.

Coop Sverige har redan idag tillverkning av flera charkprodukter till de egna varumärkena Coop och Coop Änglamark hos Konsum Värmland Charkfabrik.

– Vi kommer ha ett ömsesidigt samarbete med Konsum Värmland. Genom satsningen får våra medlemmar och kunder prisvärda produkter av hög kvalitet. Samtidigt stärker vi samarbetet inom kooperationen och ökar konkurrensen i branschen, säger Håkan Sundbom, färskvaruchef på Cilab.