Coop Bygg och Coop Extra öppnar i Ludvika

På onsdag 27 februari gör två nya kooperativa butiker entré i Ludvika på Lyviksberget. Coop Extra är storbutiken som satsar på färskvaror till låga priser, e-handel och eget butiksbageri. Coop Bygg har helgöppet och allt en hemmafixare kan önska sig. Båda butikerna drivs av kvinnor, Malin Åhs basar för Coop Extra och i Coop Bygg är det hemvändande Ludvikabon Kerstin Björnbom som styr.

– Jag är mycket nöjd med mitt lag, vi är 9 personer och det är en bra blandning av snickare, målare och rutinerade butiksmänniskor, säger Kerstin Björnbom som själv längtar efter att trädgårdssäsången ska komma igång. Jag gillar att gräva i jorden och allt som har med trädgård att göra, säger Kerstin.

Coop Bygg har ett brett sortiment med allt från vitvaror och trädgård, till färg och tapeter samt service som hemkörning och installation.

I Coop Extrabutiken kommer man att finna många lokala leverantörer, flera med ekologisk profil. Här hittar kunderna sylt och saft från Tillmans, ägg från Alsboägg i Krylbo, pannkakor och annan färdigmat från Laggens och charkprodukter från både Åkes chark i Söderbärke och Siljans chark. Butiken har manuell ost- och charkdisk samt eget butiksbageri och inom kort kaffehörna för fikasugna. Den stora, ljusa butiken har ca 10 000 artiklar, en säljyta på 2 200 kvadratmeter, 8 kassor och 35 anställda.

– Efter påsk kommer vi att kunna erbjuda e-handel för privatpersoner och företag. Jag var med och startade upp e-handelsverksamhet i en Västeråsbutik, vilket blev en succé och jag tror Ludvikaborna kommer att gilla det konceptet med. Färskvaror till lågpris, det är en oslagbar kombination, säger Malin Åhs, butikschef för Coop Extra.

Båda kedjorna Coop Bygg och Coop Extra är inne i expansiva skeden med många nya etableringar runt om i Sverige. Coop Bygg är en av de största aktörerna på den svenska ”gör-det-själv”-marknaden och har 31 butiker. Coop Extra är kooperationens stora färskvarubutik, ett framgångsrikt koncept med hittills 60 butiker runt om i Sverige.

Ytterligare upplysningar Malin Åhs, butikschef Coop Extra tel 070-259 38 65 Kerstin Björnbom, butikschef Coop Bygg tel 070-787 9443 Coops pressjour tel 08-743 23 33