Coop lanserar rättvisemärkta rosor

Coop lanserar marknadens första rättvisemärkta rosor i butiker och stormarknader över hela landet.

-Intresset för rättvisemärkta varor ökar hela tiden hos våra kunder och därför känns extra bra att kunna erbjuda rättvisemärkta rosor. Rättvisemärkningen innebär bland annat att producenterna i tredje världen har fått skäligt betalt för sitt arbete och att det ställs krav när det gäller arbetsmiljö, säger Siw Andersson, kategorichef Blommor på Coop Sverige.

Rosorna kommer att säljas i 10-pack och de är 50 cm långa, vilket är lite längre än de vanliga rosorna som säljs i dagligvarubutikerna. Rosorna odlas på farmer i Kenya, där de har växt på hög höjd vilket ger en bra kvalitet.

-Vår målsättning är att rosorna ska finns i butiker och stormarknader lagom till Alla hjärtans Dag den, 14 februari. Att ge bort en bukett rättvisemärkta rosor är att ge både med hjärta och hjärna, säger Siw Andersson.

Rättvisemärkt är en etisk och social märkning som fokuserar på mänskliga rättigheter. Producenter i tredje världen ska till exempel uppfylla krav på arbetsmiljö och sociala villkor. Det får inte förekomma barnarbete, odlarna får en extra premie som de kan använda för gemensamma syften som skolor, hälsokliniker eller förbättring av produktionen. Producenterna måste arbeta aktivt med miljöfrågor.

I Coops butiker och stormarknader finns idag flera sorters Rättvisemärkt kaffe, te, choklad och juice, samt storsäljaren bananer. Rosorna är de första rättvisemärkta blommorna i sortimentet.

För mer information:
Siw Andersson, kategorichef blommor, Coop Sverige tel 08-743 16 03