• Coop/

Coop satsar i centrala Göteborg – öppnar butik vid ny stationsuppgång

Report this content

Området runt centralstationen i Göteborg genomgår en stor omvandling. Tusentals nya bostäder och arbetsplatser kommer att växa fram i samband med att järnvägen delvis flyttar under mark och att ny station byggs. I Park Central, kontorshuset med egen stationsuppgång, öppnar Coop en butik som kommer erbjuda ett fullsortiment med fokus på färskvaror och färdigmat.

- Vi ser att Göteborg växer med både fler personer som flyttar till staden och fler som pendlar till, eller genom, Göteborg. Med vår satsning på en ny butik i det mest centrala läget i Göteborg kan vi ta en aktiv del i stadsutvecklingen. Vi vill bidra med en inbjudande butik som kan erbjuda både den stressade resenären och den veckohandlande göteborgaren ett inspirerande, välsmakande och prisvärt sortiment med många val inom hållbarhet, säger Ronnie Wångdahl, vd Coop Väst.

Butiken kommer att ha en yta på 1100 kvadratmeter och hålla stort fokus på färskvaror och färdiga måltider och dryck. Till försäljning kommer att finnas måltider som kan ätas på plats, på tåget eller i hemmet. Butiken kommer också satsa på olika inspirerande exponeringar där en lunch eller middag enkelt kan plockas ihop med olika komponenter. Butiken kommer att erbjuda onlinehandel för både privatpersoner och företag och som kund i butiken kommer man kunna använda snabba och enkla betalsätt.

- Vi vill erbjuda de mest moderna betalsätten i den här butiken. Vi förutser att många som handlar hos oss kommer att vara på språng och vi vill möta kundernas behov med olika digitala sätt att handla och betala. Vi kommer att ha ett fullsortiment men vi kommer också erbjuda ett snabbvarv med enkel betalningslösning för de som är på språng, säger Ronnie Wångdahl.

Området runt Göteborgs central är under utveckling. Butiken kommer att ligga i bottenvåningen av fastigheten Park Central, ett kontorshus med egen stationsuppgång. Coop planerar att kunna öppna butiken under senare delen av 2027. Fastighetsägare är Jernhusen och NCC Property Development i ett gemensamägt bolag.

Om Coop Väst

Coop Väst är en ekonomisk förening som ägs av mer än 950 000 medlemmar. Föreningen driver 183 butiker inom koncepten Stora Coop, Coop och X:-tra.

Bildrättigheter: Krook & Tjäder

Coops presstjänst: 010-743 13 13