Coop startar skattjakt efter årets första svenska färskpotatis

Årets första svenska färskpotatis är äntligen ur jorden! De exklusiva godbitarna kan nu bli dina. Coop har nämligen skickat ut en påse till samtliga av kedjans 26 konsumentföreningar i Sverige.

Startskottet för årets roligaste och godaste skattjakt är i gång. Totalt tio kilo av en av årets mest omtalade dyrgripar, nämligen årets första svenska färskpotatis, har placerats ut i 26 olika Coop-butiker - en påse på cirka 300 gram per konsumentförening - från Coop Norrbotten i norr till Coop Syd i Skåne.

Färskpotatisen grävdes upp på Bjärehalvön den 29 april i samband med Svensk Potatis årliga event där flertalet aktörer inom dagligvarubranschen närvarade.

- Ett roligt och värdefullt initiativ av Svensk Potatis där vi i år igen vill möjliggöra denna primör för fler, men nu med en twist. Att få vara med ute på åkern när årets första potatis plockas upp får en också att uppskatta det hårda arbete våra bönder utför dagligen för att försäkra tillgången på råvaror, säger Elise Andersson, Inköp- och sortimentsansvarig Frukt & Grönt på Coop Sverige.

Med start på Valborg den 30 april kan nu Coops kunder och medlemmar hitta de gyllene potatisarna i ett flertal av Coops cirka 820 butiker.

- Håll utkik nästa gång du besöker din Coop-butik. Kanske är det just din butik som en av de 26 påsarna gömts i. Om man handlar i någon av våra mindre föreningar ökar så klart oddsen att färskpotatisen nått just den butiken, säger Elise Andersson.

Var ska man då leta på en så stor yta?

- Ett förslag är så klart att bege sig direkt till där potatisen normalt förvaras, men jag vet att aktuella butiker har satt upp ledtrådar för de som deltar i skattjakten. Först till kvarn gäller – så varmt lycka till, önskar Elise Andersson.

Förra året antog Coop även branschorganisationen Svensk Potatis utmaning om att öka kännedomen för årets första svenska skörd av färskpotatis i synnerhet och om svensk potatis i allmänhet. Coops matinspiratör Sara Begner begav sig då till en grundskola i Akalla i norra Stockholm för att bjuda barnen på nykokt färskpotatis, gärna med mycket smör.

98 procent av svenska hushåll äter potatis enligt Potatisrapporten 2023 som tagit fram av Svensk Potatis, en stabil nivå för de senaste fem åren. Organisationen märker av ett ökat intresse för potatis, och många vill testa nya potatissorter och tillagningssätt. Potatis är såväl näringsrik, billig och mättar bra. 18 procent menar att de kommer äta mer potatis framöver enligt senaste Potatisrapporten.

Till sommaren lanserar Coop två varianter av färskpotatis på påse (900g) under sina egna varumärken.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13