Coop X-tra utmanar lågpriskedjorna

Coop X-tra utmanar lågpriskedjorna Coop Sverige börjar under våren att lansera det nya lågprisvarumärket Coop X-tra. Målsättningen är att produkterna i sortimentet ska ha bland de allra lägsta priserna på marknaden och därmed utmana lågprisaktörerna på marknaden. Coop X-tra blir därmed en prisklass billigare än dagens Blåvita varor, som successivt kommer att fasas ut. Coop X-tra är en gemensam nordisk satsning som sker via Coop Norden. Den nordiska samordningen ger nya möjligheter till gemensamma inköp. Det gör i sin tur att priserna kan pressas ytterligare. - Konkurrensen på marknaden har hårdnat och Coop X-tra är vårt svar. Produkterna kommer att finnas på både Coop Konsum och Coop Forum. Själva kampanjen startar i april, men redan nu kommer Coop X-tra att dyka upp på hyllorna, säger Lars Fins, marknadsdirektör på Coop Sverige. Pytt i panna, pommes frites och pasta är bland de första 30 Coop X-traprodukterna som kommer att lanseras i Sverige. I Danmark, Norge och Finland har lanseringen redan börjat. - Med Coop X-tra vill vi ge kunder som har ont om tid möjlighet att handla även basprodukter till priser som är bland de allra lägsta på marknaden hos oss, utan att tulla på kvalitet, god service och omtanke om miljön, säger Lars Fins. Coop X-tra är den första delen av en ny tydligare strategi för egna varumärken inom Coop Norden. Coop X-tra blir varumärket för det renodlade lågprissortimentet. Här finns framför allt de varor som kunderna efterfrågar mest. Senare kommer Coop Norden också att lansera tydliga varumärken i andra kategorier. Dessa kommer att kopplas till nyckelorden standard, omtanke och hög kvalitet. Lanseringen av Coop X-tra betyder också att den kooperativa trotjänaren Blåvitt kommer att fasas ut från hyllorna. - Det känns givetvis lite vemodigt. Blåvitt var en innovativ och lyckad satsning när den kom, men i vår nya satsning på tydliga egna varumärken i hela Norden har Blåvitt spelat ut sin roll. Coop X-tra kommer också att vara en prisklass billigare än dagens blåvita varor, säger Lars Fins. Ytterligare upplysningar Lars Fins, marknadsdirektör, Coop Sverige AB, 0708-88 55 15 Maria Arnholm, informationsdirektör, Coop Sverige AB, 08-743 15 91, 0703-74 42 89 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/31/20040611BIT21580/wkr0006.pdf