• Coop/

Coops medlemmar om julfirandet: Jul hemma med smalmat och tjocka släkten

Traditionerna styr när svenskarna firar jul. Årets viktigaste högtid ska med fördel firas med nära och kära samlade, helst i det egna hemmet och absolut inte hos svärmor. Maträtterna är klassiska men intresset för både ekologiska och nyttigare inslag på julbordet ökar. Det visar svaren från Coops senaste undersökning där 35 000 medlemmar, kunder och ägare svarat på frågor om julvanor.

Även när det gäller julmaten är svenskarna traditionalister enligt Coops medlemsundersökning. Hela 65 procent anger att maten är viktigast för högtiden. Sill, skinka och köttbullar ligger i topp bland favoriterna. Även Janssons frestelse och vörtbröd är måsten på julbordet. Däremot är fårfiol, kalkon och brunkål relativt sällsynta inslag på julbuffén.

– Visst är julen en högtid fylld av traditioner. Samtidigt ser vi på Coop tydligt hur fler kunder vill ha ekologiska alternativ. Många längtar även efter nya och lite nyttigare inslag på julbordet. För att erbjuda lösningar för alla smaker har vi valt att komplettera de klassiska varorna och rätterna med såväl ekologiska som magrare varianter och spännande influenser från andra länder, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige. Som en inspirationskälla inför årets största högtid har Coop skapat den interaktiva sajten www.uppdaterajulbordet.se. Här finns tips för en enklare jul och förslag på både annorlunda och sunda recept till julbordet.

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare för att kunna möta deras önskemål i butik.
För mer information, kontakta: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 20 11. Coops pressjour 08-743 23 33.

Måsten på julbordet – enligt Coops medlemmar:

1.Skinka 92% 2. Köttbullar 81% 3. Sill 80% 4. Janssons frestelse 75% 5. Vörtbröd 66%

Rätter som kan undvaras från julbordet – enligt Coops medlemmar:

1. Fårfiol 60% 2. Kalvsylta 57% 3. Rödkål 52% 4. Sillsallad 52% 5. Dopp i grytan 48%

Här firar svenskarna helst jul – enligt Coops medlemmar:

I det egna hemmet 66,7% Hos egna föräldrar 15% Hos svärföräldrar 1,9% Hos andra släktingar 9,5% Hos goda vänner 1,7% Utomlands 2,8% Annat 2,4%