Då öppnar Coops nya lågprisbutik i Västerås

Report this content

Butiken i Västerås blir föreningen Coop Mitts mest centrala etablering ax X:-tra-konceptet i staden. Torsdag 26 september är det efterlängtad premiär.

Butikschef för X:-tra-butiken i Igor-gallerian blir Sofia Sunnercrantz som tidigare varit butikschef inom samma lågpriskoncept, då på Stengatan i Västerås.

- Sofia har lyft Stengatan till en fantastisk butik. Nu får hon möjligheten att vara med från start och ”sätta upp eget” så att säga. Det kommer bli riktigt bra och en ny samlingsplats för många västeråsare som rör sig i centrala delar av staden, säger Marcus Forsberg, ansvarig affärsområdeschef Coop Mitt, som under senaste åren etablerat ett flertal X:-trabutiker runtom i Västmanlands och Gävleborgs län, samt i Örebro och Närke.

Coop är som bekant inte helt nya för gallerian. För drygt ett år sedan gick flytten 350 meter bort till gallerian Punkt för den Coop-butik som huserade i Igor. Nu är Coop tillbaka på samma våningsplan men i helt nya lokaler, med succékedjan X:tra som erbjuder ett stort sortiment av varor till schyssta priser varje dag.

Den 1 augusti fick Coop nycklarna till lokalen och därefter har medarbetare tillslutit för att bygga butiken och ta emot varuleveranser. Under förra veckan var även Coop Mitts talangprogram ”Framtida ledare” på plats i butiken som är närmare 800 m2 i storlek, har ett tiotal anställda och med ett extra cityfokus med fler lunchalternativ och kaffemaskin utöver ordinarie erbjudande och sortiment. Framtida ledare genomförde ett projektarbete i butiken, där de hjälpte till att färdigställa den.

- Det känns riktigt bra att vara tillbaka med en butik i Igor. Det finns många starka aktörer i gallerian, så vi ser positivt på tiden framför oss i ett av Västerås bästa cityshoppinglägen, säger Marcus Forsberg.

X:-tra-butiken blir Coop Mitts tolfte butik för lågpriskedjan. Kl.10 den 26 september öppnar butiken för kunder och medlemmar. De första 150 betalande kunderna kommer få en goodiebag. Dessutom finns ett lyckohjul på plats med möjlighet att bland annat vinna ett presentkort värt 150 kronor. Det bjuds även på fika.

Kvarteret Igor, med över 30 butiker och fem restauranger, har ett eget parkeringshus med 300 platser med infart via Vasagatan 5 med direktentré till gallerian från samtliga plan. På söndagar är det alltid fri parkering.

För frågor eller besök under öppningsdagen för media, vänligen kontakta Coops pressjour på media@coop.se eller telefonnummer 010-7431313.