Endast ekobananer på Coop Konsum och Coop Nära

Report this content

Sedan i somras har Coop Sveriges Konsum och Nära-butiker i Stockholms- och Göteborgsområdena enbart sålt ekologiskt odlade bananer. Priset har varit det samma som de konventionellt odlade skulle ha kostat. Reaktionerna från kunderna har varit mycket positiva. Nu följer alla Coop Konsums och Coop Näras butiker inom Coop Sverige med och tar därmed bort de ”vanliga” bananerna.

Volymerna är stora, på en vecka säljs 120 ton bananer i de båda butikskedjorna. Coop Sverige har kontrakterat nya ekologiska plantager i bl a Peru. Produktionen av ekologiska bananer i Peru har växt kraftigt de senaste åren, tack vare omvärldens ökade intresse. Från 1 miljon lådor 2003 till över 3 miljoner lådor 2006. I övrigt kommer Coops ekologiska bananer från Dominikanska Republiken, Colombia och Ecuador.

Skillnaden mellan ekologiska baner och konventionellt odlade är i korthet att ekologiska bananer inte besprutas med kemiska bekämpningsmedel. Det är en fördel för både människorna som jobbar på plantagen och för naturen. På de ekologiska bananplantagerna används biologiska bekämpningsmedel som t e x vitlöksvatten, vilket inte insekter gillar lukten av. Det är också vanligt att man låter kor beta och hålla ogräs borta från odlingarna. Samtidigt sprider korna gödsel.

Coop har marknadens största utbud av ekologiska och miljömärkta varor med ca 1750 olika artiklar i sitt sortiment.

Ytterligare upplysningar Coops pressjour tel 08-743 23 33