Här är finalisterna till Änglamarkspriset 2021

Tre nomineringar har nu utsetts till finalister och är med och tävlar i omröstningen om Änglamarkspriset 2021. Vinnaren får ta emot 250 000 kronor vid en webbsänd ceremoni den 18 oktober.

De tre finalisterna i Änglamarkspriset 2021 är Nordic Seafarm, LiveGreen och Sopköket. Priset premierar personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi eller har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta.

Årets Änglamarkspris har haft rekordmånga bidrag och en mer än tiofaldig ökning från fjolåret. Röstningen för de tre finalisterna är nu gång på coop.se. Omröstningen pågår fram till den 15 oktober där juryns val och allmänhetens röster viktas 50/50.

Nordic Seafarm | Göteborg
Växtbaserad och näringsrik råvara från havet. Vd Simon Johansson driver Nordic Seafarm som odlar ekologisk & KRAV-märkt tång i Kosterhavet. Det innebär att man inte plockar tången vilt och därmed låter havsbotten vara ifred. Havsmiljön förbättras genom ökad biodiversitet av andra arter i och kring odlingarna. Tång kräver inget gödningsmedel och binder dessutom koldioxid.

Juryns motivering
Nordic Seafarm vill göra sockertång och havssallad tillgängligt för alla. Vi har länge ätit fisk men nu är det dags även för vegetabiliska och proteinrika råvaror från havet.

Sopköket | Stockholm
Filip Lundin driver catering och restaurang på räddade råvaror från sina samarbetspartners. De skänker måltider till behövande och skapar arbetstillfällen för människor som står utanför arbetsmarknaden. Sedan 2015 har Sopköket minskat matsvinnet med 30 ton och skänkt 20,000 måltider. Under pandemin, trots varslad arbetsstyrka, har Filip skapat nya lösningar, större samarbeten och satt rekord i positiv impact. En tredjedel av det totalt minskade matsvinnet och hälften av de skänkta måltiderna har Sopköket åstadkommit under 2020. Nu lanserar Sopköket cirkulär fryst färdigmat på räddade råvaror och startar e-handel.

Juryns motivering
Sopkökets affärsidé är en palett av ansvarstagande. Inte bara tar man tillvara på räddade råvaror, man tar också tillvara på kraften och kunskapen från människor i utanförskap.

LiveGreen | Karlskrona
Startade som en musikfestival för tio år sedan och föddes ur Louise Lindéns och andra ungas oro och ångest för klimatförändringarna. Sedan dess har LiveGreen utvecklats till att bli en plattform där kultur, innovation, aktivism och hållbarhet möts. Genom att arrangera egna events, hållbarhetsutveckla andra festivaler och driva kreativa projekt för kunskapsspridning och beteendeförändring så bidrar LiveGreen till en hållbar kulturbransch – och därigenom ett hållbart samhälle.

Juryns motivering
LiveGreen har lyckats vända klimatångest till hopp och glädje genom att i positiv anda lyfta hållbarhetsfrågorna på ett glädjefyllt sätt som smittar av sig och gör att många fler kan ta till sig viktiga budskap om hållbarhet och ekologi.

Coops presstjänst: 010-743 13 13
eller media@coop.se

Om KF
Kooperativa Förbundet, KF, är ett förbund i form av en ekonomisk förening – med konsumentägda företag och föreningar som uppdragsgivare – som samlar 3,7 miljoner konsumenter. Medlemmarna i KF består av 28 konsumentföreningar, sju OK-föreningar, Fonus och Folksam.