Höstnyheter hos Coop: fryst fisk och glutenfri tortilla

Sa någon fisktacos? Med Coops nyheter för vecka 40 under egna varumärket Coop är halva måltiden redan i hamn.

- Vi lanserar ett stort antal nyheter bland fryst fisk och skaldjur. Designen är även uppdaterad, kvaliteten är som vanligt hög och vi tror många av nyheterna kommer passa alla åldrar, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

Nyheterna som Minna refererar till är torskrygg 4-pack (500 g), panerade räkor (150 g), fish nuggets (220 g) samt crispy fish (480 g).

På den glutenfria hyllan fylls sortimentet på med tortillabröd (280 g).

- Vi fortsätter på vår strategi om att de bästsäljande konventionella varorna även ska finnas i den glutenfria hyllan och frysen. Här lanseras en elastisk och god tortilla som funkar för hela familjen, till och med de som inte behöver äta glutenfritt. En efterlängtad nyhet helt enkelt, säger Minna.

Inom frön, kärnor och nötter lanseras trendiga supergrynet chia fyllt med kalcium och antioxidanter, perfekt för bakning, overnight oats eller smoothies. Dessutom utökas utbudet av solroskärnor och så gör bakfavoriten pistagekräm (200 g) comeback – nu vegansk och utan palmolja.

Andra nyheter som värmer i hyllan från vecka 40 är två soppor, en svamp och en texmex. Dessutom lanseras nudlar i 5-pack, perfekta för de som vill göra egen Ramen, små portioner av wok eller bara koka och blanda med sin favoritsås.

För en god, prisvärd och effektiv lunch utökas nu sortimentet av befintliga pastarätter, den här gången med en carbonara, en mozzarella tomat samt en chorizo (samtliga 350 g).

Tre rissorter i Bib-påse (boil in bag) lanseras även i Coops butiker: basmati, jasmin och långkornigt ris (500 g) samt en coctailkapris (240 g) som kompletterar en lyckad lansering tidigare i år av mellanstor kapris.

Lanseringsmenyn för vecka 40 avslutas så klart med något för efterrättssugna. Eller vad sägs om fryst rabarber (250 g) och vegansk havreglass vanilj, nu tillbaka med nytt recept (900 ml) – en kombo som definitivt förlänger sommaren lite till.

Om Coop EVM

Coop har som företag alltid varit pionjären inom EVM. Redan på 20-talet introducerades egna varumärken för att säkra leveranser samt kunna erbjuda samma vara till ett lägre pris. Cirkelkaffe var ett av de första varumärkena. Varumärket Coop lanserades 2003, sortimentet är brett och är det största av våra egna varumärken. Det levererar matglädje till alla sorters familjer, stora som små. Det är helt enkelt bra produkter till bra pris. Det är både varor som behövs i vardagen och som passar vid lite festligare tillfällen.

Många av våra produkter har fått utmärkelsen Bäst i test av oberoende kanaler som Mitt Kök Expressen, Aftonbladet och Allt om Mat. Detta är vi naturligtvis stolta över eftersom vi vill erbjuda dig goda varor av bra kvalitet till bra priser.

Varumärken under Coop EVM är Coop, Änglamark, Xtra och Gourmet.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13