Karl Wistrand ny vd i Coop Sverige AB

Report this content

Karl Wistrand har utsetts till vd i KFs dotterbolag Coop Sverige AB. Karl Wistrand, som idag är tillförordnad vd i Coop Sverige, tillträder sin nya befattning omgående.

Karl Wistrand har varit ekonomichef och vice vd i Coop Sverige sedan augusti och tillförordnad vd sedan december 2007. Tidigare har han arbetat inom bland annat Ica AB, där han haft befattningen ekonomidirektör och vice vd.

– Jag ser både stora utmaningar och stora möjligheter i det fortsatta arbetet med att vända många års förluster inom Coop Sverige till långsiktig vinst, säger Karl Wistrand.

Coop Sverige har en positiv utveckling både vad gäller resultat och försäljning inom Coop Konsum och Coop Nära. Nu ökar tempot i arbetet med effektiviseringar och i den offensiva satsningen på bland annat nyetableringar och investeringar i befintliga enheter.

– Vi gör förändringar i vår bakomliggande organisation för att förbättra förutsättningarna för medarbetare i butiker och stormarknader att nå målet, att vara bäst på varje lokal marknad. Vi ska tydligare visa att vi är det kundägda alternativet på marknaden med prisvärda butiker med extra fokus miljö, ekologi och hälsa, säger Karl Wistrand.

I företagsledningen för Coop Sverige ingår förutom vd Karl Wistrand också: Jonny Olsson chef Coop Supermarket (Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära), Ronnie Wångdahl chef Coop Stormarknader (Coop Forum, Coop Bygg), Jörgen Månsson vd Coop Inköp och Logistik AB (Cilab), Marie Wiksborg chef personal- och HR. I företagsledningen kommer också en marknadschef samt en ekonomi- och IT-chef att ingå. Rekrytering till dessa två tjänster pågår.

För mer information: Lars Idermark, styrelseordförande Coop Sverige AB samt vd och koncernchef i KF, 08-743 26 70. Karl Wistrand, vd Coop Sverige AB, 08-743 13 85 Coop Sverige AB pressjour 08-743 23 33