KF återtar Coop Sverige och blir detaljhandelskoncern

Report this content

Från och med årsskiftet 2007/ 2008 blir detaljhandelsföretaget Coop Sverige åter helägt av Kooperativa Förbundet (KF). Därmed omvandlas KF från ett renodlat ägar- och investmentbolag till en detaljhandelskoncern med en omsättning på cirka 28 miljarder kronor. Coop Sverige har de senaste åren ingått i dagligvarukoncernen Coop Norden, ägd av konsumentkooperationerna i Sverige, Danmark och Norge.

- Det har visat sig vara bättre att butikerna ägs och drivs närmare marknaden. Det ger oss större förutsättningar att styra och utveckla verksamheten samtidigt som det blir lättare för medlemmarna och kunderna att påverka sina butiker. Den svenska konsumentkooperationen kommer nu att kunna satsa framåt på ett kraftfullt sätt och lägga fokus på att förnya och skapa en lönsam och växande detaljhandelskoncern, säger Lars Idermark, vd och koncernchef för KF samt styrelseordförande i Coop Sverige.

Som en följd av att den konsumentkooperativa dagligvaruhandeln nu går in i en ny fas frånträder Thomas Evertsson sin befattning som vd i Coop Sverige för att arbeta med strategiska frågor på koncernnivå inom KF. Vice vd Karl Wistrand tillträder omgående som tillförordnad vd i Coop Sverige.

Den svenska konsumentkooperationen, det vill säga KF-koncernen, inklusive Coop Sverige, och konsumentföreningarna omsätter tillsammans cirka 40 miljarder kronor och har totalt cirka 17 000 medarbetare. Antalet konsumentkooperativa butiker och stormarknader uppgår till drygt 850.

¬¬¬Kontaktpersoner: Lars Idermark, vd och koncernchef KF, styrelseordförande Coop Sverige, 08-743 26 70, lars.idermark@kf.se Gunilla Dahlqvist, presschef KF, 08-743 26 60, 0707 940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 20 11, 0703 704042, magnus.frisk@coop.se Se även: www.kf.se och www.coop.se