Nordens största byggkedja byter namn

Coop Bygg är namnet på Coop Sveriges nya byggkedja för hemmafixare och inredningsintresserade. Fredagen den 29 september är det nyinvigning för 39 byggmarknader runt om i landet. Målet är bli en tydlig aktör på marknaden som tar upp kampen om gör-det-själv-kunderna.

Det är Coop Forum Bygg & Trädgård som vecka 39 byter namn till Coop Bygg och får nytt utseende. I och med att Coop Bygg blir en egen kedja ger det bättre förutsättning att möta kundernas behov och att profilera sig på marknaden för gör-det-självare. Inledningsvis är det 39 enheter som ställer om till Coop Bygg. – Coop Bygg får också bättre möjligheter att utveckla sitt helhetserbjudande med sortiment, prisnivåer och service när man nu blir en egen kedja. Och vi ska successivt stärka vår position som byggkedja och fortsätta att växa, förklarar Eva Karlsson chef för Coop Bygg. En egen kedja öppnar också möjligheten för sametablering med andra kedjor, till exempel Coop Extra eller singel etableringar av Coop Bygg. Tidigare i år öppnade Coop Bygg sin första byggmarknad i Väla utanför Helsingborg, vägg i vägg med Coops framgångsrika matkedja Coop Extra. – Vi kommer att erbjuda gör-det-självaren ett prispressat brett kvalitetssortiment, bra öppettider och vänlig, kunnig och hjälpsam personal, lovar Eva Karlsson. Kooperationen var först med gör-det-själv när Bygg & Trädgård startade som en del av OBS! 1963. Coop Bygg är den största aktören på den nordiska marknaden för gör-det-självare och finns idag på 46 platser i landet. Tillsammans med enheter i Coop Norden har Coop ca 160 byggmarknader