Nu kör det miljövänliga Cooptåget ända fram till nya Bro Kombi

Report this content

I veckan invigde Coop Logistik Bro Kombi, som är en del i Coops satsning på effektiv och miljömässigt hållbar terminaldrift. Lösningen möjliggör för Cooptåget att gå hela vägen från Helsingborg till Bro terminal, och därmed undvika transport med lastbil mellan Tomteboda och Bro.

– Lastbilstrafiken till och från Broterminalen reduceras nu med cirka 20 procent, tack vare Bro Kombi säger Cecilia Holden, nationell transportchef på Coop Logistik. Vi har reducerat antalet lastbilstransporter till Bro med cirka 25 000 per år, vilket motsvarar 16 varv runt jorden!

Cecilia Holden berättar också att det finns flera positiva miljöaspekter med Bro Kombi, t ex att buller och vägslitage minskar och att risken för olyckor reduceras. Dessutom visar en beräkning att Coop Logistik har minskat koldioxidutsläppen för transporterna mellan Helsingborg och Bro med 4500 ton/år. Med Bro Kombi minskas nu koldioxidutsläppen med ytterligare 900 ton/år.

Fakta om Cooptåget För att minska miljöbelastningen och effektivisera transporterna, bytte Coop 2009 ut alla lastbilstransporter mellan Helsingborg och Bro, med tågleveranser. Cooptåget har en kapacitet på 36 trailers och har fram till idag kört till Tomteboda, där trailers har lyfts över på lastbilar för vidare transport till Bro. Med Bro Kombi kör nu tåget ända fram till Bro.

För mer information kontakta: Coop pressjour, telefon 08-743 23 33

Coop Logistik med cirka 1000 anställda är ett företag inom KF koncernen med ansvar för transport och terminalverksamhet. Terminalerna finns i Bro, Västerås och Enköping. Se även www.coop.se